مقابله با کلاهبرداری در بالی

به روز رسانی: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱

بالی یک جزیره رویایی است و به خاطر معابد زیبا، کاخ‌های عجیب و سواحل شناخته شده است.همچنین یکی از امن ترین مکان ها در اندونزی برای گذراندن تعطیلات شما می‌باشد. با این وجود، همانطور که در هر گوشه ای از جهان، همیشه افراد فرصت طلبانه هستند که رفتارهای نا‌هنجاری را از خودشان بروز می‌دهند، فرصت‌هایی برای سوءاستفاده و کلاهبرداری وجود دارد.

برای اطمینان از اینکه شما درگیر یک کلاهبرداری در بالی نشوید، 9 کلاهبرداری در بالی را گردآوری کرده‌ایم تا بدانید که در سفر خود با تور بالی یا هر کدام از مناطق جنوب شرقی آسیا چه نکاتی را باید رعایت کنید.

1. کلاهبرداری ارزی 

این نوع کلاهبرداری یکی از رایج‌ترین روش های کلاهبرداری در بالی است. غرفه‌های مبادله ارزی در سراسر جزیره واقع شده‌اند اما برخی از آنها بی‌خطر هستند و برخی دیگر خطرساز هستند. به دنبال فروشندگانی باشید که نرخ ارزشان با نرخ بین‌المللی برابری می‌کند. بسیاری از مردم گزارش داده‌اند که مقداری از پولشان کم شده، غالباً با جلب توجه شما به یک ماشین حساب یا کیف پول پس از شمردن اسکناس ها در جلوی چشم مسافر، طوری از مبلغ کم می‌کنند که مسافر متوجه نمی‌شود.

عاقلانه‌ترین روش این است که بتوانید پول خود را در بانک‌های معتبر یا با استفاده از دستگاه خودپرداز واقع در هتل های بالی، بانک و یا فرودگاه تبادل کنید. علاوه بر این با ارزش پول محلی آشنا شوید، بنابراین می‌دانید هنگام تحویل پول، چه مقدار باید پرداخت کنید و به چه میزان به شما باز می‌گردد یا ارز خود را بصورت دلار خرج کنید تا دچار این کلاهبرداری‌ها نشوید.

کلاهبرداری ارزی در بالی
آشنایی با انواع کلاهبرداری در بالی

تعویض پول همیشه در مناطق عمده فروشی Bali و در اطراف آن وجود دارد، با تخته سفید لیست شگفت انگیز نرخ ارز و با شکوه ‘بدون کمیسیون’ در آن‌ها را مشاهده می‌کنید. پس از اینکه کارکنان یادداشت ها را در مقابل شما دقیقا و قانع کننده شمردند، آن‌ها را با دستان خود به شما تحویل می دهد. در حالیکه به طور هم زمان زدن یا اجازه دادن به IDR 50،000 یا 100،000 یادداشت پشت شمارنده می افتد و همه در یک ثانیه تقسیم می شوند.

بیشتر بدانید : نحوه درخواست و دریافت ویزای بالی

کلاهبرداری در بالی
چگونه مراقب کلاهبرداری در بالی باشیم؟

راه جلوگیری از کلاهبرداری در بالی

یک دستگاه تلفن همراه دارای اینترنت (حداقل یک گوشی هوشمند) می تواند یک ابزار ضروری را ثابت کند که به راحتی می تواند از آخرین نرخ برای مقایسه کلی کمک کند. اکثر کسانی که پول تعویض می‌کنند، خود مختار هستند و شما هرگز نمی توانید مطمئن باشید که کار آن‌ها درست است یا خیر.

برخی از آنها کیوسک های بسیار کوچکی اند و کاملا خطرناک و وسسوسه کننده هستند که با لیست نرخ هایی که رو به روی شما قرار می‌دهند، سعی می‌کنند درست نشان دهند. نرخ کلی را در مقایسه با نرخ‌های تبلیغ شده انتخاب کنید، و اگر با پیشنهاد بالاتر مواجه شوید، تأیید کنید که آیا یک کمیسیون اعمال می کنید. وقتی ‘هیچ کمیسیونی’ وجود ندارد و نرخ ها بالا با هم می روند، معمولا نشانه خوبی نیست. همچنین، ماشین‌حساب های جعلی مهندسی وجود دارد که با آن به راحتی شما را گول می‌زنند که این روش خیلی نادر است.

جهت رزرو بلیط هواپیما تهران بالی می توانید با همکاران بخش فروش ما تماس بگیرید.

بسیاری از تغییرات در خروج و ورود فرودگاه بین‌المللی Ngirah Rai خوب است، در حالیکه نرخ ها خوب و به طور معمول رقابتی هستند. نام های قابل اعتماد در کسب و کار تغییر پول در بالی عبارتند از: PT Central Kutah, Wahana and Dirgahayu Valuta Prima با شعبه های واقع در اطراف Kuta and Legian ، با این حال قوانین برای همه اعمال می‌شود.

این امکانش هست که شاید تجدید نظر بکنید و یا نکنید، و کارمند آن جا ممکن است هر اختلاف به وجود آمده را برگرداند و دوباره از اول انجام دهد. هنگامی که این بازنگری را انجام می‌دهد، معمولا خصومتی اتفاق می‌افتد و به شما می‌گوید که پول خود را در جای دیگری قرار دهید.(این ایده در وهله اول بود).

برای آشنایی با جاذبه های بالی مقاله “بهترین جاذبه های بالی” را مطالعه کنید.

2. تاکسی‌های قلابی و اوبر در بالی

چند نوع کلاهبرداری به وسیله تاکسی وجود دارد که ممکن است در بالی با آن روبرو شوید. قبل از هر چیز اطمینان داشته باشید که اگر به تاکسی وارد می‌شوید، تاکسی‌متر روشن باشد و با شروع سفرتان شروع به کار کند. در صورت عدم انجام این کار ممکن است در پایان سفر صورتحساب هنگفتی برای شما محاسبه کنند.

در روش دیگر، شما می‌توانید از قبل قیمت تعیین کنید، اما قبل از توافق درمورد هزینه از حد و حدود قیمت‌ها اطلاع داشته باشید تا سرتان کلاه نرود. معتبرترین شرکت تاکسی در بالی، تاکسی پرنده آبی (Blue Bird) است اما احتیاط کردن همیشه عاقلانه است به ویژه که طبق گفته برخی، تاکسی‌های آبی قلابی وجود دارند که هزینه بیشتری از مسافران دریافت می‌کنند. به خاطر داشته باشید که فعالیت شرکت اوبر Uber در بالی به طور رسمی ممنوع است و معدود رانندگانی که از آن استفاده می‌کنند و همچنین مسافران آن‌ها این کار را همراه با ترس از صنف تاکسی محلی و همچنین اجرای قانون محلی انجام می‌دهند.

کلاهبرداری در بالی توسط رانندگان تاکسی
کلاهبرداری در بالی تسط رانندگان تاکسی

انحصاری، بدون تاکسی متر، مسیر‌های طولانی، بدون تغییر و هزینه اضافی. این ها نشانه هایی هستند که هنگام گرفتن تاکسی در بالی باید حواستان جمع باشد. فرودگاه بین‌المللی Ngurah Rai خدمات رسمی تاکسی سرویس خودش را دارد، که توسط تعاونی تاکسی Ngurah Rai اجرا می‌شود که کنترل انحصاری تاکسی ها در فرودگاه را کنترل می کند.

برخی از رانندگان تاکسی ممکن است خدمات خود را برای شما ارائه دهند، اما برای جلوگیری از این مشاجره، به شمارنده ها منتهی می شود که خارج از محل ورود هستند. باربران دغل باز برای کمک کردن حمل چمدان های شما به سمت شما می‌ آیند اما کار آن‌ها روی اصول نیست، پس پول دادن به آن ها کار اغراق آمیزی است هنگامی که بار شما را داخل تاکسی می‌گذارند و از شما پول زیادی می‌خواهند دریافت کنند و همین طور رانندگان تاکسی هم با آن ها مشارکت دارند.

اگر قصد سفر به کشور مالزی را دارید، مناسب ترین تور مالزی را انتخاب نمایید.

کلاهبرداری از طریق تاکسی
آشنایی با روش های کلاهبرداری در بالی

راه جلوگیری از کلاهبرداری در بالی به وسیله تاکسی

هر زمانی که ممکن بود، از سرویس رفت و آمد که توسط هتل یا ویلا شما ارائه شده استفاده کنید.(بیشتر مواقع برای زمان و مکان های خواص مجانی است). از جمله حمل و نقل فرودگاه بستگی به جزئیات رزرو شما دارد. خیلی مؤدبانه می‌توانید درخواست باربران را رد کنید و مانع کار آن‌ها شوید. خارج از فرودگاه فقط به سمت تاکسی هایی بروید که تاکسی متر داشته باشند.

تاکسی های فرودگاه بدون تاکسی متر هستند و از پیش پرداخت شده یا از کوپه های پیش تعیین شده استفاده می کنند که پس از رسیدن به مقصد به راننده پرداخت می شود. نرخ ها بر اساس مناطق مسافتی و به طور کلی بالاتر از نرخ تاکسی متر محاسبه می‌شوند. خارج از فرودگاه تاکسی هایی با تاکسی متر موجود هستند که توسط اوپراطور های متعدد دیگری اداره می‌شوند و آن ها شاملBluebird معتبر می‌باشند.

همیشه پول خورد در جیبتان داشته باشید، چون معمولا رانندگان ادعا می‌کنند که بقیه پول را ندارند که پس بدهند و شما مجبور می‌شوید که پول بیشتری بپردازید و آن‌ها به آن به عنوان انعام نگاه می‌کنند. وقتی به صورت گروهی به مکانی می‌روید، بهتر است قبل از سوار شدن تصمیم بگیرید که چه کسی پول را پرداخت کند و دچار مشکل نشوید.

تایلند یکی از کشورهایی آسیایی است که دارای مناطق و جاذبه های بکر و طبیعی منحصر به فردی می باشد،که هر ساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا با تور تایلند به این کشور سفر می کنند.

3. کلاهبرداری اجاره موتور و تخته موج سواری

اجاره موتور سیکلت و تخته موج سواری در بالی متداول است، اما در صورت عدم احتیاط ممکن است هزینه بسیار بیشتری از هزینه اجاره بهای واقعی بپردازید. در هنگام اجاره یک دوچرخه یا تخته موج سواری، هرگونه عیب و خرابی آن را بررسی کنید و به فروشنده یادآور شوید و حتی با گرفتن عکس در هنگام اجاره کردن، جوانب احتیاط را رعایت کنید، تا در موقع تحویل فروشنده ادعایی در مورد آسیب رساندن نداشته باشد.

تجربه برخی از مسافران نشان داده است که بعد از پارک و تحویل موتورسیکلت‌ها، صاحبان آنها با ادعای دزدیده شدن از مسافران درخواست مبلغی را به عنوان خسارت می‌کنند.

اگر به فکر انتخاب هتل در بالی هستید پیشنهاد می کنیم مقاله “راهنمای انتخاب هتل در بالی” را مطالعه کنید.

کلاهبرداری موج سواری در بالی
کلاهبرداری در بالی برای اجازه تخته های موج سواری

4. کلاهبرداری از راه نوشیدنی‌های الکلی

در مصرف این نوشیدنی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشید، چون ممکن است خطرات جدی و غیرقابل جبرانی برای سلامتی شما داشته باشد. مشروبات الکلی بی کیفیت در برندهای مختلف در سراسر جهان تولید و مصرف می‌شود، اخیراً هم به عنوان مقصر احتمالی در مرگ و میرهای مشکوک گردشگران آمریکایی در جمهوری دومینیکن شناخته شده‌اند.

این نوع کلاهبرداری در بالی با عناوینی شامل مشروبات محلی با متانول ارزان قیمت وجود دارد که می تواند منجر به نابینایی یا مرگ شود. تلفات توریستی از این کلاهبرداری گزارش شده است، بنابراین توصیه می کنیم به طور کلی از مصرف آن بپرهیزید.

کلاهبرداری از راه نوشیدنی‌های الکلی
کلاهبرداری در بالی برای خرید نوشیدنی های الکلی

5- کلاهبرداری در هزینه پارکینگ یا ورودی

در خارج از معابد کوچکتر یا سایر مکانهای دیدنی گردشگری، کلاهبرداران پارکینگ به گردشگران نزدیک می شوند و درخواست هزینه ورودی یا پارکینگ دارند. وقتی چنین اتفاقی می افتد چند راهکار وجود دارد: اگر از شما درخواست دریافت هزینه ای برای ورود به آن مکان داشتند با توجه به ظاهر شخص این احتمال وجود دارد که کارمند واقعی پذیرش فقط یک نفر نباشد پس به سادگی به راه خود ادامه دهید.

برای پارکینگ، می توانید پارک دیگری را انتخاب کنید یا بگویید که قصد حرکت به مکان دیگری را دارید، که اغلب باعث کاهش هزینه آنها می شود. با این حال، اگر از نظر ایمنی و امنیت نگران هستید است، بهتر است آنچه را که از شما خواسته شده بپردازید اما به خاطر داشته باشید که معابد اصلی مانند Tanah Lot و Uluwatu و همچنین جاذبه های گردشگری مانند جنگل میمون مقدس Ubud ، هزینه ورود به غرفه های رسمی را دارند.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با نحوه رزرو و خرید بلیط هواپیما مسقط با ما همراه باشید.

6. کلاهبرداری توسط راهنماهای رایگان

گردشگران در بالی نه تنها یکی بلکه انواع زیادی از کلاهبرداری ها را مانند تمام مکانهای توریستی محبوب در سراسر جهان، ممکن است تجربه کنند. این موارد همچنین شامل افرادی می شود که خود را راهنمای مسافران بصورت رایگان معرفی می کنند. اما در عوض شما را برای بازدید از فروشگاهی که سوغات گران قیمت یا رستوران ها و مکان هایی برای بازدید با هزینه بالاتر راهنمایی می کنند.

اگر علاقه مند هستید که یک راهنما شما را به اطراف بالی و دیدنی های آن ببرد، از قبل یک تور معتبر پیدا کنید. در غیر این صورت ، باید هزینه ای اضافه در یکی از این “تورهای رایگان” پرداخت کنید.

کلاهبرداری راهنماهای رایگان
کلاهبرداری در بالی توسط راهنمایان رایگان گردشگری

راهنما های بدون مجوز، بدون کمیسیون و بدون هزینه همیشه ممکن است سر راهتان قرار بگیرند و شما را بدون گرفتن هیچ گونه هزینه اولیه‌ای به رستوران ها و مراکز خرید و مکان های دیدنی دیگر ببرند که شما هم برنامه رفتن به آن مکان ها را از قبل در ذهن خود داشتید.

همچنین میان راه آن ها شما را متقاعد می‌کنند که معمولا مکان هایی که شما در نظر گرفته بودید از قبل که به آن‌جا بروید بسته شده و یا قابل رفتن نیست و شما را به سمت مکان هایی که خودشان می‌دانند و می‌توانند از شما پول بیشتری بگیرند می‌برند.

بیشتر بدانید: قیمت های تور بانکوک

بسیاری از معابد بزرگ و دورافتاده که در مناطق فقیرتری هم هستند، مانند Besakih، راهنماهای خودشان را دارند که آموزش ندیده اند و در این موارد جداگانه هزینه های بسیاری را از شما می‌گیرند. پس بهتر است از قبل از مکان معتبری بلیط تور این مکان‌ها را تهییه کنید.

راهنماهای غیر ضروری

راه جلوگیری از کلاهبرداری توسط راهنماهای رایگان

مراقب بسیاری از رزروهای آنلاین تورگردی در بالی باشید. شما ممکن است از سایت‌های غیر معتبر استفاده کنید و با مشکلات زیادی مواجه شوید. همیشه از یک آژانس مورد اعتنماد یا از طریق دفاتر تور گردشگری اقدام کنید که در صورت بروز هر مشکلی بتوانید به راحتی شکایت کنید. در بیشتر مواقع برای بازدید از بعضی معابد شما نیازی به راهنما ندارید و به راحتی خودتان می‌توانید به گردش خود ادامه دهید.

در صورتی که نیاز به آشنایی با مراکز خرید بالی دارید، وارد صفحه “معرفی مراکز خرید بالی” شوید.

7. میمون‌های کلاهبردار

در بازدید از معابد و مکان های دیدنی مانند Uluwatu میمون های زیادی بصورت آزادانه رفت و آمد می کنند که خیلی از این میمون ها آموزش دیده اند تا اشیای گرانقیمت مانند گردنبند، ساعت و یا حتی بچه های نوزاد یا کوچک را بدزدند. سعی کنید با یک کوله پشتی از وسایل شخصی با خیال راحت رفت و آمد کنید و تا خیالتان از بابت سرقت میمون ها راحت باشد.

میمون های دزد
کلاهبرداری در بالی توسط میمون های آموزش دیده

8. کلاهبرداری از زمان شما

قواعد حقوقی در حقیقت یک ایده خوب هستند که به درستی به فروش می رسد، تعطیلات بزرگ و فرصت های سرمایه گذاری را ارائه می دهد. تلاش برای ثبت نام مشتریان جدید در فرم های مختلف صورت می گیرد، که اغلب از طریق پیش فروش در خیابان ها در اطراف مناطق خاصی مانند Jalan Pantai Kuta قرار دارد. و از شما درخواست می‌کنند که همراه آن‌ها به مکانی بروید مانند یک غرفه، هتل و یا مکان‌های دیگری که فقط وقت شما را تلف می‌کنند.

از شما شماره تماس و آدرس هتل را می‌خواهند و بعد از مدتی چه شما بخواهید و نخواهید در دام آن‌ها افتاده‌اید و هزینه زیادی را از دست می‌دهید. پس بهتر است بدون هیچ درنگی درخواست آن‌ها را رد کنید و به مسیر خودتان ادامه دهید و از تعطیلات دوست داشتنیتان لذت ببرید.

کلاهبرداری از زمان شما
کلاهبرداری در بالی توسط فالگیرهای خیابانی

9. برخی دیگر از روش‌های کلاهبرداری در بالی

روش‌های زیادی برای اخاذی وجود دارد مانند: دادن گوشی به یک غریبه برای عکس گرفتن از شما، گرفتن هزینه برای خسارت زدن به وسایل یا هر شیء دیگری که شما حتی با آن مواجه هم نشدید و یا حتی دزدی شدن وسایل شما توسط میمون‌های آموزش دیده.

1- شما یک گواهینامه بین المللی رانندگی دارید و می خواهید خارج از بالی را با یک اسکوتر اجاره‌ای به گردش بروید. بعد از تحویل دادن دوچرخه، آن را بررسی می کند و هزینه های اضافی برای برخی از خراش‌هایی که از قبل بوده از شما می‌گیرند. در بدترین حالت، قیمت دوچرخه جدید را از شما می‌گیرند.

2- بازدید از معابد و سایت های عجیب و غریب مانند Uluwatu همراه با میمون‌های آموزش دیده‌ای که گردنبند، ساعت، گوشواره و یا حتی بچه های نوزاد یا کوچک را می‌دزدند. حتما حواستان به وسایل شخصیتان باشد.

3- یک کول پشتی را اختصاص بدهید به وسایل شخصیتان که در چشم نباشند و با خیال راحت در معابد به گشت و گذار خود ادامه دهید.

5-از کسانی که در روستا‌ها و معابد زندگی می‌کنند عکس نگیرید، چون ممکن است به عنوان یک مدل مدعی شوند و از شما پول زیادی بابت آن عکس بگیرند.

برای سفر به کشور عمان، راه های مختلف است که یکی از آنها سفر با تور عمان می باشد، این گزینه هزینه های سفر شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

راه جلوگیری از کلاهبرداری در بالی

فقط از کوه‌ها، معابد و پدیده‌های زیبا عکاسی کنید و از مردمان روستایی عکاسی نکنید.!

وقتی در حال اجاره کردن یک ماشین، اسکوتر، دوچرخه و… هستید، قبل از اجاره کردن حتما از سالم بودن و یا هرگونه خرابی مطمعا شوید که اگر مشکلی بود، بلافاصله تعویض کنید و همین طور هیچوقت این وسایل را جایی نگذارید که از دسترس شما دور باشد و دزدیده شود، در غیر این صورت باید کل پول یک دوچرخه جدید را پرداخت کنید. در بعضی شرایط خودشان این دزدی را انجام می‌دهند با شاه‌کلیدی که خودشان دارند. حتما حواستان به ماشین، دوچرخه و یا هر وسیله دیگری که اجاره می‌کنید باشد.

وقتی از معابد دیدن می‌کنید از هرگونه استفاده از زیورآلات خود خودداری کنید. همان طور که گفته شد میمون‌های تعلیم دیده‌ای هستند که به سمت شما می‌آیند و زیورآلات شما را می‌دزدند. از کسانی که دست فروشی می‌کنند برای دادن غذا یا خوراکی به میمون‌ها جدا خودداری کنید، چون این کار هم قیمت زیادی دارد و هم آن میمون را به سمت شما جذب می‌کند و باعث پرت شدن حواس شما به جای دیگر شود و میمون یا هر شخصی از شما به راحتی دزدی کند.

کلاهبرداری در بالی
روش های جلوگیری از کلاهبرداری در بالی

اگر قصد مسافرت به داخل و یا خارج کشور را دارید، برای اطلاعات کامل درباره امکانات، امنیت، هزینه ها و خدمات تورهای مختلف می توانید به سایت لیانا پرواز مرجعه نماییدو درصورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۲۷ اسفند ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.