تالاب گاوخونی

به روز رسانی: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
تالاب گاوخونی

نزدیک‌ترین آبادی به تالاب گاوخونی همان شهر ورزنه است که در حدود ۲۳ کیلومتر تا دهانه مرداب فاصله دارد. در بقیه مناطق، روستاهای دستجرد، حسن آباد خارا و مالواجرد از دهستان جرقویه علیا در جنوب تپه شنی حاشیه مرداب واقع شده اند که این روستاها به جز از طریق روستای خارا دسترسی به مرداب گاوخونی ندارند.

نگاهی به پیشینه تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران به‌شمار می‌آید. این تالاب حیاتی، منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده‌است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینهٔ عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر می‌باشد.

باتلاق مذکور، منابع زیستی غنی‌ای دارد البته به انضمام فعالیت‌های دیگری که نسبت به محیط دارد. این باتلاق همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است که با همهٔ این ویژگی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان است. از آنجایی که در زمان قدیم این مکان به عنوان جایگاه نگهداری گاو بوده است، دهخدا گمان می‌برد که منظور، همان گاوخانه باشد زیرا در گذشته روستاییان گاوهای خود را برای چرا به اینجا می‌آوردند.

تالاب گاوخونی اصفهان

اهمیت تالاب گاوخونی

منبع اصلی تغذیه تالاب گاوخونی، زاینده رود است؛ رودی که از کوه های زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و بعد از عبور از اصفهان  و پل خواجو به این باتلاق می ریزد. اهمیت تالاب گاوخونی را می توان به شکل زیر فهرست بندی کرد:

  • دارای تولیدات و ذخایر بسیار بالای بیولوژیک
  • زیستگاه بسیار مناسبی برای آبزیان، حیات وحش و پرندگان مهاجر و بومی
  • برخوردار از زمینه های تحقیقی و پژوهشی بسیار

رزرو تور لنکاوی با بهترین قیمت همراه با اقامت در لوکس ترین هتل ها

مهاجرت پرندگان از نواحی شمالی در فصول سرد و یخبندان و همچنین از نواحی جنوبی در فصول گرم به این منطقه، زیبایی جالب توجهی به آن می بخشد. بهترین زمان برای دیدن این منطقه بکر و بی نظیر اوایل بهار است زیرا در این ایام وضعیت آب و هوایی منطقه مطلوب و درجه دمای محیط مناسب است.

از طرف دیگر چنانچه در زمستان گذشته میزان بارندگی قابل ملاحظه‌ باشد، در ارتفاعات و دامنه‌های شمالی مشرف به تالاب از جمله کوه سیاه، رویش انبوه گیاهان علفی و یکساله با رنگ‌های مختلف مناظر بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد که از بالای ارتفاعات مذکور می‌توان علاوه بر مشاهده‌ی این جلوه‌های زیبا، از تماشای چشم‌اندازهای طبیعی و بکر تالاب نظیر بخش چمن‌زار (جنگل)، دریاچه‌، تپه‌های شنی، بنجیا و . . . لذت برد .اما از آنجا که پرندگان مهاجر تالاب جهت جوجه‌آوری و تولید مثل در آن باقی نمی‌مانند و با گرم شدن هوا مهاجرت خود را به نقاط شمالی آغاز می‌کنند، در این ایام سال کمتر پرنده‌ای در تالاب دیده می‌شود.

اهمیت تالاب گاوخونی

راه های دسترسی به تالاب گاوخونی

  • شهرضا- نیک آباد- اژیه- ورزنه- تالاب گاوخونی
  • جاده اصفهان- نایین (کیلومتر 98)- ورزنه- تالاب گاوخونی
  • اصفهان- زیار- حسن آباد جرقویه- خارا- تالاب گاوخونی
  • اصفهان- ورزنه- حسن آباد جرقویه- خارا- تالاب گاوخونی.

با توجه به این که راه‌های مذکور حداقل در بخشی از مسیر خاکی و کم رفت و آمد می‌باشند، رعایت نکات ایمنی مربوط به مسافرت به چنین نقاطی ضرورت دارد.

جهت اطلاع از قیمت و رزرو تور پوکت با مشاوران ما در لیانا پرواز در ارتباط باشید.

4.9/5 - (48 امتیاز)
منبع: / به روز رسانی:۱۷ بهمن ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.