پل خواجو

به روز رسانی: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
پل خواجو

پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشی‌کاری آن از دیگر پل های زاینده رود مشهورتر است. این پل که در دوران صفوی یکی از زیباترین پل های جهان به شمار می‌رفت، بیشتر به منزله سد و بند بوده‌ است. در میان هریک از دو ضلع شرقی و غربی پل ساختمانی بنا شده که شامل چند اتاق مزین به نقاشی است.

این ساختمان که شاه نشین نامیده می‌شود، در آن دوره جایگاه بزرگان و امیرانی بوده که برای تماشای مسابقات شنا و قایقرانی بر روی دریاچه مصنوعی به این مکان فراخوانده می‌شدند. این پل را همچنین پل شاه، پل بابا رکن‌الدین (مسیر رفتن به خانقاه و آرامگاه بابا رکن‌الدین و تخت فولاد) و پل حسن‌بیگ (نام پل قبلی که در زمان شاه‌عباس تخریب شد و این پل به جای آن ساخته شد) هم نامیده‌اند. این پل از بناهای ساخته شده به دستور شاه عباس دوم صفوی است که در سال ۱۰۶۰ هجری قمری بنا شده‌است.

پل خواجوی اصفهان
پل خواجو 3

در میانه پل خواجو، ساختمانی مخصوص، که به بیگلربیگی شهرت دارد بنا شده‌ که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود و هم اکنون نیز وجود دارد. طاق‌های بیگلربیگی دارای تزئینات و نقاشی های بسیار زیبایی است و در واقع پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشیکاری آن از دیگر پل های زاینده رود معروف تر است. در سفر خود با تور اصفهان بازدید از پل خواجو را از دست ندهید.

رزرو تور عمان با بهترین نرخ و امکانات ویژه

معماری شگفت‌انگیز پل خواجوی اصفهان

درازای پل خواجو ۱۳۳ متر و پهنای آن 12 متر است. این پل را به نام های دیگری نیز خوانده‌اند ولی به سبب قرار گرفتن در محله خواجو به پل خواجو معروف است. در گوشه‌های ضلع شرقی این پل، دو شیر سنگی وجود دارد که ظاهراً نماد سپاهیان بختیاری محافظ اصفهان و زاینده رود بوده اند. این پل دارای ۲۴ دهانه‌ است که از مکعب‌های به دقت تراش‌خورده ساخته شده و در بخش میانی، با سدهای چوبی برای گرفتن جلوی رودخانه مسدود گردیده‌ است.

پل حیاتی خواجو یکی از پل‌هایی است که در تنظیم جریان آب رودخانه به دلیل وجود دروازه بند یا دریچه در زیر قوس‌هایش نقش داشته‌است. هنگامی که دریچه‌های سد بسته می‌شده‌، سطح آب در پشت پل بالا آمده و سبب تسهیل آبیاری باغ‌های بسیاری در طول بالادست این پل می‌شده‌ است.

هدف شاه عباس دوم از ساختن پل خواجو پیوند دادن دو محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز بوده‌ است. گردشگران و جهانگردانی که در دوره‌های گوناگون به اصفهان آمده‌اند و از جاذبه های اصفهان دیدن کرده اند، زیبایی‌های پل خواجو را ستوده، آن را در زمره شاهکارهای جاودانه معماری ایرانی و اسلامی به شمار آورده‌اند.

پل خواجوی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص شرایط و قیمت های تورهای داخلی و خارجی با کارشناسان ما در لیانا پرواز در ارتباط باشید.

به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۰۹ اسفند ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.