سفرنامه کازان

به روز رسانی: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱

شهر کازان که با قازان هم شناخته می شود، در بخش شرقی اروپایی روسیه و در محل تلاقی رودهای ولگا و کازانکا واقع شده است. به عنوان پایتخت ایالت تاتارستان، کازان شهری باشکوه و نشان دهنده گذشته روسیه در دوران تزارها است. مجموعه کاخ ها، کلیساهای برج نما و چشم اندازهای پررونق فرهنگی، کازان را به یک شهر ناب روسی با قلب، روح و زیبایی شگفت انگیز تبدیل کرده است. در این مقاله می خواهیم سفرنامه کازان را مطالعه نماییم.

رزرو بلیط هواپیما تهران بانکوک با بهترین قیمت و خدمات لوکس

اطلاعاتی درباره شهر کازان

در “سومین پایتخت روسیه”، جاذبه های زیادی برای بازدید و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. بازدیدکنندگان می توانند از پیاده روی های طولانی در خیابان های رنگارنگ شهر لذت ببرند و بناهای تاریخی موجود در این خیابان ها را ببینند. کازان همچنین یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی روسیه است.

پایتخت جمهوری تاتارستان قدمتی هزارساله دارد، کازان زمستان های سرد و طولانی و تابستانی گرم دارد، شاید برای همه جذاب باشد که در ماه های گرم به کازان سفر کنند اما کسانی که به دنبال سفرهای متفاوت، چالش برانگیز و پرهیجان هستند باید تور زمستانی کازان را تجربه کنند.

جاذبه های تفریحی و گردشگری که شاید بتوان گفت در جای دیگری نمونه آن نیست از پاتیناژ و اسنوبرد گرفته تا ماهیگیری بر روی رودخانه ی یخ زده ی ولگا، اسنوموبیل و….. لیاناپرواز به عنوان اولین مجری برگزارکننده ی تورهای تخصصی کازان این امکان را برای شما فراهم کرده است.

در این جا قرار است تجربه ای دخترانه از سفر یک هفته ای به کازان را برایتان بنویسم، سفری پرخاطره، بی نظیر و البته پر چالش این سفرنامه در دو قسمت منتشر می شود و اکنون شما در حال خواندن قسمت اول آن هستید.در سفر نامه کازان با با تور کازان به این شهر شگفت انگیز و زیبا سفر کرده ایم، اما شما می توانید با تور روسیه نیز از این شهر دیدن نمایید.

شروع سفر، آغاز پرواز

سفرنامه کازان با ورود به هواپیمای آتا شروع می شود، تنها پرواز مستقیم از تهران به کازان هر پنجشنبه ساعت 6.30 صبح است هواپیمایی کوچک اما تمیز پروازی حدود 3 ساعت و بیست دقیقه پیش رو داریم، پس از صرف صبحانه اکثرا در هواپیما خواب هستند، از پنجره هواپیما به بیرون نگاه می کنم بر فراز ابرها خورشید سرک کشیده است، سرمهماندار گزارشی از نزدیک شدن به شهر کازان می دهد و اعلام می کند که دمای هوا منفی 5 درجه هست، غوغایی در هواپیما برپا می َشود، منفی 5 درجه!!! به فرودگاه کازان رسیدیم،

فرودگاه کوچک و جمع وجوری است، 5 گیت برای کنترل پاسپورت دارند، با اینکه تعداد ورودی ها زیاد نیست اما مراحل چک کردن زمان زیادی می برد بالاخره این مرحله هم تمام می شود، چمدان ها را تحویل می گیریم و به سمت در خروجی فرودگاه حرکت می کنیم، سه نفر در حالی که تابلویی با آرم لیاناپرواز در دست دارند به استقبال ما می آیند برخورد اول آن ها به دل نشست، برخوردی گرم و صمیمی داشتند.

قیمت رزرو لوکس ترین تور مالدیو لحظه آخری ویژه ماه عسل

ماشین منتظر است و سفر در کازان شروع شده است، لباس های ما مناسب آب وهوای تهران بود پس سرمای هوا برای ما عجیب و ناآشنا بود حدود بیست دقیقه طول کشید تا به مرکز شهر برسیم و در طی مسیر تور لیدر در حال معرفی کردن خیابان، ساختمان ها و مکان های بود که در مسیر می دیدیم هر ساختمانی در کازان داستانی جالب دارد.

سفرنامه کازان

گشت نیم روزی در کازان

ماشین مقابل ساختمانی به شکل کاخ افسانه ای با برج های بلند و نماهای شیشه ای معروف به تئاتر عروسکی “اکیات” توقف کرد. در نمای اصلی این ساختمان عروسک های رنگارنگ و در پشت بام طبقه اول عروسک”شاهزاده کوچولو” به چشم می خورد. در فصل تابستان در مقابل تئاتر عروسکی جشنواره رنگارنگ گل ها برگزار می شود و در فصل زمستان یک کاخی بزرگ از یخ ویژه بازی کودکان درست می شود،

پس از آن به رستوران استارو-تاتارسکایا اسلوبودا رفتیم که یک رستوران سنتی در مرکز شهر کازان هست در این رستوران وسایل قدیمی زیادی دیده می شود مانند رادیوهای قدیمی، آکاردئون، سماورهای قدیمی، ظرف های سفالی و…،با دیدن سماور روی میز هیجان زده شدم در ابتدا فکر کردم این سماور فقط روی میز ما گذاشته شده اما مدتی بعد متوجه شدم که در کازان چای در هر رستوران از اصلی ترین نوشیدنی هاست،

شما می توانید با دنبال کردن تور کوالالامپور لحظه آخری از طریق وب سایت لیانا پرواز سفری ارزان و فراموش نشدنی به این کشور داشته باشید.

در این رستوران نان را خودشان می پزند، یک سالاد که ترکیبی از جوانه گندم و نخودفرنگی بود روی میز گذاشته شده بود، یک سوپ مرغ به عنوان پیش غذا خوردیم که با سرمای هوا ترکیب دلچسبی بود ، سوپ مرغ از رشته، مرغ و ادویه جات تهیه شده بود و سوپ طعمی عالی داشت، غذای اصلی در ظرفی سفالی سرو شد که گوشت، سیب زمینی، پیاز، هویج و گوجه را شامل می شد.

کاخ افسانه ای کازان

بعد از ناهار به سمت هتل ایبیس حرکت کردیم، هتلی سه ستاره، از آن هتل های اقتصادی و عالی هست، دلیل سه ستاره بودن آن این است که برای کاهش هزینه های اتاق امکانات بهداشتی مثل شامپو، صابون، مسواک، خمیردندان و دمپایی را ندارد اما از نظر تمیزی اتاق، ظاهر آن و …. چیزی از هتل های چهار و پنج ستاره کم ندارد،

البته باید گفت که شامپو و مایع دستشویی دیواری در اتاق هست اما طبق روال معمول ما امکان خارج کردن آن ها از هتل نیست. بعدازظهر یکی از اعضای کمیته گردشگری با چند کیسه پلاستیکی در لابی هتل به استقبالمان آمد در کیسه های بزرگ همان چیزی بود که انتظارش را می کشیدیم؛ کاپشن های گرمی که می توانست آرامش بخش باشد برای ما که با آب و هوای کازان آشنا نبودیم.

بعد از آن جلسه ای دوستانه با رئیس کمیته گردشگری در رستوران “Drevnyaya Bukhara” داشتیم. رستورانی ازبکی با چیدمانی سنتی، دیوارهای قدیمی با ظروف سفالی، روی میزها پارچه های رنگی بود، و سرتاسر دیوارها با ظروف قدیمی و سفالی تزیین شده بود. آقای “سرگی ایوانف” رئیس کمیته گردشگری با گفتن “سلام علیکم” شیرینی به استقبالمان آمدند برخوردی دوستانه و صمیمانه داشتند خوشامدگویی کردند و یک توضیح اجمالی در مورد برنامه گردشگری کازان ارائه دادند.

ارزانترین نرخ خرید تور مالزی لحظه آخری با پشتیبانی و تفریحات مهیج

اقدام جالب رستوران های کازان

شما در کازان وارد هر مکان سربسته ای که بشوید جایی هست برای درآوردن لباس ها که به شما یک ژتون می دهند و می توانید بدون پالتو، کلاه و … به راحتی غذا بخورید، یا در مکان های دیدنی دیدن کنید پس لباس ها را تحویل دادیم و به سمت میزی که برایمان رزرو شده بود رفتیم، نگاهم به پاکت هایی که روی صندلی ها گذاشته شده می افتد.

هدایایی که آقای ایوانف برای ما در نظر گرفته اند که در آن یک بسته شیرینی معروف کازانی ها به نام چاک چاک هست، یک کاتالوگ در مورد تاتارستان و یک بسته ی شال، کلاه و دستکش روسی هست. پیش غذا امشب یک سالاد با ترکیبی از گوجه، خیار، پیاز و شوید خشک هست، البته تاحدوی شبیه سالاد شیرازی خودمان بود. غذای اصلی ترکیبی خوشمزه از قارچ، برنج و گوشت هایی که بسیار عالی طبخ شده اند هست،

طبق روال رستوران های کازان قوری چای روی میز بود. سه دسر خوشمزه برایمان آوردند که یکی از آن ها شبیه باقلوا، یکی دیگر شبیه پشمک ولی سومی دسری فوق العاده خوشمزه به نام “شربت” بود. عکس یادگاری را با آقای ایوانف گرفتیم و چون رستوران نزدیک هتل ایبیس بود بنابراین پیاده تا هتل برگشتیم و این پایان روز اول بود.

روز دوم سفر در کازان

روز دوم سفرنامه کازان، با دمای منفی 7 درجه شروع می شود، برای صرف صبحانه به رستوران هتل می رویم هتل ایبیس صبحانه های جالب و متنوعی دارد، ماشین ساعت 10.30 صبح منتظر ما بود به سمت مرکز خرید مگا رفتیم، یک مرکز خرید لوکس همانند سایر مرکز خریدها بود، تعداد برندها و مغازه ها زیاد بود، گشتی زدیم، آنجا سیم کارت روسی خریدیم اما خرید سیم کارت روسی خیلی طول کشید و دلیل آن این بود که زبان اصلی مردم کازان روسی و تاتاری هست و بر زبان انگلیسی تسلط ندارند یا بهتر بگویم که اصلا بلد نیستند، افراد انگشت شماری هستند که می توانند انگلیسی صحبت کنند،

البته وقتی با تور کازان سفر می کنید تور لیدرهای شما کاملا مسلط به زبان انگلیسی هستند پس جای نگرانی نیست مخصوصا تور لیدرهایی که آژانس لیانا پرواز در نظر گرفته علاوه بر مسلط بودن به زبان در هر کاری سعی می کنند تا به شما کمک کنند. قیمت روبل معادل با 200 تومان هست، اگر در زمان حراج های فصلی به آنجا سفر کنید می توانید در کازان خریدی مقرون به صرفه داشته باشید. در مرکز خرید مکانی برای نگه داری کودکان بود و طبق روال روز قبل می توانستید لباس های خود را تحویل دهید با دستی آزاد خرید کنید.

مرکز خرید مگا

ناهار در رستورانی با رقص محلی

ناهار در همان مرکز خرید در رستورانی به نام “گاس”صرف شد، در ورودی رستوران دو آقا با لباس محلی تاتارها آواز می خواندند، می نواختند و رقص محلی می کردند. پیش غذا آماده ی سرو روی میز بود اما یک نکته جالب که شاید شب قبل به آن توجه نکردم نظرم را جلب کرد روی میز قاشق نبود، از تور لیدر سوال پرسیدم و گفت ما فقط برای سوپ از قاشق استفاده می کنیم و برای غذاها فقط از کارد و چنگال استفاده می شود.

سالادی مشابه دیشب روی میز بود و بعد از سالاد برایمان سوپی که فقط از سبزیجات بود به همراه یک پیش غذای معروف کازانی آورده شد شکلی شبیه سمبوسه داشت اما ترکیبی از گوشت، سیب زمینی، پیاز و خمیر مخصوص بود به این غذا اشپشما می گفتند و خیلی لذیذ بود و فکر کردیم این غذای اصلی هست اندکی برای رفتن جابه جا شدیم که ناگهان گارسون گفت غذای اصلی مانده است در حالی که ما با اشپشما کاملا گرسنگی مان برطرف شده بود.

اطلاع از شرایط، مراحل و نحوه اخذ ویزای بالی برای ایرانیان

غذای اصلی استیک مرغ، سیب زمینی و یک سالاد مختصر گوجه، خیار و سبزیجات هست. کازانی ها هنگام غذا فقط آب روی میز می گذارند و در بهترین حالت آبمیوه دارند و شما سر میزها نوشابه نمی بینید و غذاهایی فوق العاده خوشمزه اما سالم دارند البته کسانی که نوشابه دوست دارند نباید نگران شوند چون اگر درخواست کنید که برایتان نوشابه بیاورند با رویی گشاده پذیرا خواهند بود اما جزو عادات غذایی شان نیست.

غذای سنتی کازان

بازدید از پارک کشاورزی کازان

در بخش بعدی برنامه سفرنامه کازان به پارک کشاورزی کازان رفتیم واقع در خیابان اراگری، جایی شبیه بازار میوه و تره بار خودمان اما با کیفیت هایی کاملا متفاوت، در روسیه به دلیل شرایط آب و هوایی بخش زیادی از مواد خوراکی وارداتی هستند، اما میوه ها و سبزیجات به قدری تازه هستند که انگار با آدم صحبت می کنند دو مدل گوشت در آنجا دیده می شود گوشت خوک و گوشت گاو، همین طور که ادامه می دهیم مغازه های خواروبار هم می بینیم که شیرینی، شکلات، چای و .. در آن دیده می شود اما قیمت آن ها به پول ایران نسبتا گران هست.

پارک کشاورزی کازان

دیدن از شهر پانورامای کازان

از شهر پانورامای کازان دیدن می کنیم، مجموعه ای نمایشگاهی، در واقع یک موزه تعاملی امروزی هست که به تاریخ هزارساله ی شهر کازان اختصاص دارد. در طبقه اول این مجموعه ویدیویی مختصر از کل کازان و جاذبه های آن را مشاهده می کنید. در طبقه سوم این موزه شما می توانید تاریخ شهر را از دوره خانات کازان که به قرن های 15 و 16 باز می گردد تا زمان حال با استفاده از ماکت ها و مدل های ساخته شده از شهر مشاهده و مطالعه کنید.

روی نمایشگر دیواری منظره ی شهر از بالا نمایش داده می شود و تماشاگران به صورتی سه بعدی می توانند وقایع را مشاهده کنند به گونه ای که انگار بر فراز شهر در حال پرواز هستند. نمایشگر داستان را روایت می کند و بر روی ماکت ها اتفاق ها و مکان ها به صورت رنگی و خاص نشان داده می َشوند و البته در کنار هر ماکتی داستان آن روی یک مانیتور به زبان روسی و انگلیسی نوشته شده است و در طبقه دوم هم سینمایی هست با دکوری کاملا متفاوت که تاریخ کازان را روایت می کند.

شهر پانورمای کازان

پاتیناژ در کنار کازانکا

یکی از تفریح های هیجان انگیز در کازان پاتیناژ هست اما در ایران پیستی محافظت شده و باکیفیت برای آن نداریم، در کنار رودخانه ی کازانکا به تمرین پاتیناژ پرداختیم تجربه ای پر چالش و خاطره انگیز که برای ما ایرانی‎ ها تازه هست، حتی زمین خوردن های آن هم شیرین هست، تورلیدرها به ما آموزش دادند و کمک کردند که از این ورزش لذت ببریم و واقعا تجربه ای شیرین بود و به همه توصیه می کنم که حتما پاتیناژ در کازان را امتحان کنند.

نگران یادگیری پاتیناژ نباشید وقتی با تورهای لیانا پرواز سفر کنید هم سفر کردید و هم بیش تر ورزش های زمستانی را یاد می گیرید. شام را در رستورانی کنار پیست پاتیناژ خوردیم و یکی از بهترین و شیک ترین رستوران ها بود. روی میز انواع پیش غذاها چیده شده بود مانند: ژامبون اسب، ژامبون غاز، اشپشما و ترکیب خوشمزه ای از خمیر و پوره سیب زمینی و انواع پنیرها و…

غذای اصلی شبیه عدس پلو بود اما کمی متفاوت یک لایه برنج، یک لایه کشمش، یک لایه تخم مرغ آب پز و یک خمیر دست ساز که کمی شیرین بود. چای هم که نوشیدنی همیشگی هست برای شب نشینی می توان رستوران ماکسیمیلیانز را انتخاب کرد، موسیقی های دل نشینی دارد و امشب با صرف آبمیوه و چای در ماکسیمیلیانز به پایان می رسد.

غذاهای کازانی

روز سوم سفر در بائومان

در روز سوم سفرنامه کازان پس از صرف صبحانه به سمت طولانی ترین و مهم ترین خیابان بائومان می رویم و آنجا قدم می زنیم، یک برج قهوه ای رنگ خودنمایی می کند نام این برج زنگ هست و در کنار آن یک مسجد قدیمی هست که هم اکنون به باشگاه ورزشی تبدیل شده است. خیابان قدیمی بائومان محله ای توریستی از شهر که مملو از فروشگاه های سوغاتی، کافه و رستوران هاست در این منطقه می توانید به موسیقی هنرمندان خیابانی گوش کنید.

در تابستان بستنی و در زمستان سوپ داغ با پیراشکی میل کنید. در این خیابان اجرای نمایش و تئاتر متداول بوده، این خیابان مملو از مردم است و در شب با ترکیبی از رنگ ها همراه می شود. نکته ی مهم این خیابان این هست که در این خیابان افرادی در قالب لباس عروسکی هستند و شغل آن ها این هست که با مردم عکس های جالب می گیرند و پول دریافت می کنند.

پیاده به سمت منطقه ی کرملین می رویم در مسیر از چند فروشگاه سوغاتی و صنایع دستی کازان دیدن می کنیم که قیمت های پایینی دارند و البته برای مسافرها پنج درصد تخفیف درنظر می گیرند.

خیابان بائومان

کرملین کازان

دیوارهای سفید خیره کننده کرملین کازان مهمانان را از تمامی نقاط دنیا به خود جذب می کند. درهای مسجد قل شریف یکی از بزرگ ترین مساجد روسیه به روی مهمانان عزیز همیشه باز هست و در کنار آن کلیسای جامع خاج شویان باشکوه و برج کج مرموز سویوم بیکه که در هفت روز ساخته شده است و آخرین میراث ملکه افسانه ای کازان بوده است قرار دارد.

کرملین منزل افراد دولتی بوده است که در زمان برگزاری نمایش های هنری و جشنواره ها علاقه مندان به راحتی می توانند یک روز کامل را در این محل سپری کنند. زیبایی های کرملین در شب نیز تمامی ندارد رنگ ها و نورهای مختلف جذابیت کرملین در شب را دوچندان می کند.

مسجد قل شریف کازان

ناهار در رستوران موسیقی

برای ناهار به رستوران تراگوستو رفتیم رستورانی با نقاشی های دیواری جالب، به روال همیشه سالادهای روی میز منتظر ما بودند که سالاد امروز ترکیبی از کاهو، ریحان و تکه های مرغ و پیش غذای امروز سوپ گوشت هست که دانه های جو و تکه های گوشت از مواد اصلی تشکیل دهنده ی آن هست و غذای اصلی مشابه پاستا هست اما بدون سس سفید با غلظت زیاد.

در کازان تعداد زیادی کلیسا و مسجد وجود دارد و این معابد نماد همزیستی صلح آمیز مردمی با ادیان و قوم های مختلف و یکی از مکان های دیدنی بارز تاتارستان هستند. وارد هر معبد و کلیسا که می شوید امکان ندارد که در آنجا افرادی را در حال دعا کردن و زیارت نبینید و تعصب بر روی حجاب هنگام ورود به مکان های مذهبی از نکات جالب هست که شما در بدو ورود باید موهای سرخودتان را کاملا بپوشانید،

(البته خانم ها) و در صورتی که کاپشن یا پالتوی بلند نپوشیدید باید با پارچه ای که دم در ورودی، در سبد گذاشته شده است پاهای خود را بپوشانید. در این مکان ها شمع هایی در ابعاد مختلف وجود دارند که باید مبلغ آن ها را در صندوقی که کنار جعبه ی شمع گذاشته شده بیاندازید.

اطلاع از لیست قیمت و جزئیات پکیج های لوکس تور ترکیبی بالی

مراسم عروسی در کنار مرکز خانواده کازان

در مسیر توجه ما به رودخانه ی پوشیده از برف جلب می شود و خانه هایی به شکل خانه های اسکیمویی و ساخته شده از برف از راننده همیشه مهربان خود درخواست داریم که توقف کند، در کنار رودخانه ی یخ زده ی کازانکا هستیم و روبه روی مرکز خانواده ی کازان که محل ثبت اسناد و همین طور مرکز حقوقی ثبت ازدواج هست عروس و دامادها در دمای منفی هفت درجه در حال عکس گرفتن در کنار رودخانه هستند و جالب اینجاست که پس از مراسم عقد به نرده های محافظ رودخانه ولگا قفل می بندند.

عروسی در مرکز خانواده کازان

اگر بخواهم در مورد معماری مرکز خانواده ی کازان بگویم باید گفت که معماری این مرکز شبیه جامی بزرگ هست از دیگ سنتی پخت وپز در تاتارستان که به نام کازان شناخته می شود و از آن الهام گرفته است. در واقع معماری این مرکز بیانگر ضرب المثلی قدیمی است که می گوید”خانه مثل یک کاسه پر می ماند.”

سفرنامه کازان_ شرکت خدمات گردشگری و مسافرتی لیانا پرواز

کازان آرنا

در ادامه سفرنامه کازان، نگاهم به یک صفحه نمایش دیجیتال بزرگ می افتد، این بزرگ ترین صفحه نمایش دیجیتال اروپا هست و بر نمای بیرونی استادیوم کازان آرنا نصب شده است، این استادیوم که میزبان جام جهانی 2018 بوده است و ظرفیتی 45 هزارنفری دارد و داخل آن سالن هایی با چمن مصنوعی برای کودکان روسی مهیا شده است. در استادیوم اتاق مربیان و اتاق بازیکنان را از نزدیک می بینیم و گشتی در استادیوم زده و به سمت هتل برمی گردیم.

پس از استراحت کوتاهی در هتل ایبیس دوست داشتنی به مرکز سرگرمی پیرامید برای دیدن جشنواره گرمی دعوت می شویم. معماری این مکان بسیار شبیه موزه لوور هست. فاصله آن تا هتل 8 دقیقه است از خوبی های هتل ایبیس این هست که در مرکز شهر هست و همه چیز و همه جا در دسترس شماست به گونه ای که نیاز به استفاده از تاکسی های اینترنتی مانند اوبر و یاندکس ندارید این دو، نام تاکسی های اینترنتی در کازان هستند که هزینه خدمات سوارشدن به آن 45 روبل هست و بقیه مبلغ بر اساس مسافت تعیین می‌شود.

سفرنامه کازان_ شرکت خدمات گردشگری و مسافرتی لیانا پرواز

اوبر کازان

روز سوم از سفرنامه کازان با شادی و آواز روسی به پایان می رسد. روزهای پرماجرای بعدی را درقسمت بعدی منتشر می کنم که قرار است در دمای منفی ده درجه روی رودخانه ولگا ماهی بگیریم و سفری داریم به خارج از شهر کازان و تیراندازی، تفریحات زمستانی و… در انتظار ماست.

سفرنامه کازان_ شرکت خدمات گردشگری و مسافرتی لیانا پرواز

سفری به خارج از کازان

روز چهارم سفرنامه کازان، روزی است که باید از هتل ایبیس خداحافظی کنیم و کمی به خارج شهر برویم قرار است به اینوپلیس برویم. یک شهر جدید روسی که در نزدیکی جمهوری تاتارستان قرار دارد. شهر اقتصادی که بر مبنای تکنولوژی بالا ساخته‌شده است. درواقع چیزی شبیه پارک علم و فناوری در ایران که امکانات بسیار زیادی دارد خوابگاه‌های دانشجویی، کلاس‌های درس پیشرفته، سالن‌های مطالعه، سالنی برای بازی که ps4 هم داشتند و درواقع مناسب برای کسانی هست که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند.

اینو پلیس کازان

تیراندازی در کازان

در سفرنامه کازان بعد از این که ناهار را درسلف اینوپلیس خوردیم رفتیم به سمت منطقه‌ای برای تیراندازی، تیراندازی از تفریحات مهیج هست مخصوصا اگر مربی هم داشته باشید که یادتان بدهد در اینجا هدف از اتاقک‌هایی با ارتفاع‌های مختلف به بیرون پرتاب می‌شد و شما باید به سمت آن تیراندازی می‌کردید تجربه‌ای هیجان‌انگیز بود مخصوصا برای آقایان گروه. مکان تیراندازی که در نزدیکی منطقه‌ی توچالی سویاژسک قرار دارد که با آخرین تکنولوژی روز تجهیز شده است و تمام امکانات ضروری برای برگزاری مسابقات روسی و بین‌المللی را دارد.

تیراندازی در کازان

جزیره سویاژسک

بعد از تیراندازی به سویاژسک رفته و در هتل جدید مستقر می‌شویم هتلی شیک به نام دژاوو وضعیت آب و هوایی این منطقه به‌گونه‌ای هست که شما در زمستان می‌توانید به ورزش‌هایی مانند اسکی، اسنوبرد و تیوپ بپردازید و در زمستان کل برف‌ها آب‌شده و می‌توانید گلف بازی کنید و این جذابیت کازان را دوچندان می‌کند که شما دو جذابیت گردشگری کاملاً متفاوت را در تابستان و زمستان تجربه می‌کنید. منظره‌ی اتاق هتل بسیار جالب است از یک طرف افرادی را می‌بینید که در حال اسکی هستند و از تپه‌های پوشیده شده از برف به سمت پایین می‌روند، از طرفی دیگر چشم‌اندازی از جزیره را مشاهده می‌کنید.

جزیره سویاژسک

برای گروه ما که به دعوت لیانا پرواز در تور زمستانی کازان حضور داشتیم هیجانی همراه با ترس از زمین خوردن وجود داشت اما زمانی که متوجه شدیم مربی در کنارمون هست که آموزش بدهد خوشحال شدیم. به پیشنهاد تورلیدر اسنوبرد را انتخاب کردیم در پیست کودکان آموزش دیدیم و بعد از این که مربی را کاملاً خسته کردیم مهارت‌های اولیه را فراگرفتیم دمای هوا منفی ده درجه هست اما بالباس‌هایی که کمیته گردشگری کازان برای ما درنظر گرفته است سرمای هوا احساس نمی‌شود،

انگار در دمای شش درجه تهران هستیم. سوارشدن تل سیژ بر فراز تپه‌های پوشیده از برف سویاژسک روز پر چالش و هیجان‌انگیزمان را آرامش‌بخش می‌کند و به سمت رستوران هتل برای صرف شام حرکت می‌کنیم و روز چهارم از سفر با آرامشی که بر فراز تپه‌های سویاژسک هست به پایان می‌رسد.

اسکی در کازان

بازدید از جاذبه‌های سویاژسک

روز پنجم سفرنامه کازان، با صرف صبحانه در هتل دژاوو شروع می‌شود، صبحانه‌ی این هتل کامل هست و هر چیزی که به‌عنوان صبحانه دوست دارید را می‌توانید میل کنید. یک نکته‌ی جالب وجود دارد و آن این است که برای نوشیدن نسکافه، هات چاکلت و … باید سوال بپرسید به این دلیل که روی دستگاه‌ تمام نوشیدنی‌ها به زبان روسی نوشته‌شده است و قابلیت تشخیص وجود ندارد. صبحانه‌ای مفصل و کامل را صرف می‌کنیم و به سمت جزیره سویاژسک حرکت می‌کنیم، در این جزیره کوچک که تعداد ساکنان آن کمتر از 300 نفر هست، 37 اثر جهانی متمرکز شده است.

موزه سویاژسک

معابد دینی این شهر از سال 2010 مورد بازسازی و مرمت دقیق قرارگرفته‌اند. در سفرنامه کازان می‌توان بهترین آثار از معماری کلیسای روسی را مشاهده کرد. قدیمی‌ترین کلیسای چوبی موسوم به کلیسای “ترویتسکا” در منطقه‌ی ولگا در سال 1551 و ظرف یک روز ساخته شده است.

البته باید گفت که این جزیره فاقد هرگونه تاسیسات صنعتی و وسایل نقلیه عمومی هست و به همین خاطر در این جزیره در طول سال آرامش و آسایش حاکم هست به گونه‌ای که زمانی که باید به کازان برمی‌گشتیم تورلیدرهای ما غصه‌دار شده بودند. طبق برنامه سفر قرار است به یک موزه‌ی باستان‌شناسی برویم که یک سال هست تاسیس شده است.

اما در راه بر روی رودخانه‌ی ولگای یخ‌زده قدمی می‌زنیم و با شیوه ماهی‌گیری بر روی یخ‌ها آشنا می‌شویم، کازان در زمستان جذابیتی فوق العاده دارد و چیزهایی تجربه می‌کنید که شاید در هیچ تور دیگری نتوان به دست آورد.

موزه تاریخی سویاژک

در سفرنامه کازانف به موزه مورد نظر رسیدیم، از قدمتی 400 ساله موزه ساخته شده است، وارد موزه می‌شویم خانمی مسن بارویی خوش به استقبالمان آمد، صورتی مهربان داشت و بعد از این که لباس‌ها را تحویل دادیم شروع کرد به معرفی کردن و توضیح دادن در مورد موزه، کاملا مسلط بر زبان انگلیسی، شیرین، داستان وار و البته با تعصب خاصی نسبت به جزیره سویاژسک سخن می‌گفت، در این موزه تاریخچه‌ی قدیمی سویاژسک از جنگ‌ها، لباس سربازان، زیورآلات پادشاهان را می‌توان مشاهده کرد.

موزه تاریخی سویاژک

هر بخش از این موزه یک داستان جدا دارد که کاملاً برایمان توضیح داده شد. سویاژسک از نظر موقعیت برای ایوان مخوف بسیار حائز اهمیت بوده، سربازان برای تسخیر کازان از مسکو حرکت کرده و باید از رودخانه ولگا عبور کنند اما چون راهی برای عبور از رودخانه وجود ندارد، سربازان در زمستان که دریاچه یخ زده از رودخانه عبور کرده و سویاژسک که یک مقر نظامی آن زمان بوده است می‌رسند.

یک انیمیشن توسط 20 ویدیو پروژکتور نمایش داده می‌شود که زندگی مردم روستا در 400 سال قبل را به تصویر می‌کشد، صداگذاری انیمیشن باعث می‌شود بازدیدکنندگان ارتباط بهتری با آن برقرار کنند.

در ادامه سفرنامه کازان، به یک محوطه‌ای وارد می‌شویم که چند کلیسا در آن هست، اما در نیمه راه ماشین متوقف می‌شود، ساکنان بالباس محلی حضور دارند، چند مغازه که لباس محلی، صنایع دستی و سوغات محلی مانند کوزه‌هایی که روی آن طرح‌هایی از بناهای تاریخی کازان کشیده شده است در این‌جا به چشم می‌خورد.

موزه سویاژسک

بساط سماور و چای زغالی مهیا هست. یک خانم بومی از ما با چای و پیراشکی داغ پذیرایی می‌کند و در این سفر مهمان‌نوازی کازانی‌ها برای من آشکار شد. هوا به گونه‌ای است که دلتان نمی‌خواهد آنجا را ترک کنید اما کازانی ها بسیار وقت‌شناس هستند پس برای بازدید از چند معبد و کلیسا در منطقه‌ی سویاژسک حرکت می‌کنیم، به کلیسایی با معماری زیبا و بارنگ قهوه‌ای می‌رسیم در کلیسای جامع که در سال 1906 به سبک معماری بیزانس نو بنا نهاده شد،

صندوقچه‌ای حاوی استخوان‌های کشیش کلیسا نگه‌داری می‌شود که از مهم‌ترین مکان‌های مقدس شهر سویاژسک هست. ناهار را در رستورانی سنتی در منطقه سویاژسک به نام “تاورن”صرف می‌کنیم. پیش غذا سوپی بسیار خوشمزه در کاسه‌ای که با نان آماده شده سرو می‌شود.

سونای برفی

بعد از به اتمام رسیدن ناهار در سفرنامه کازان، به سمت هتل جدید حرکت می‌کنیم هتلی به نام کاماترافی منظره‌ی هتل بسیار زیباست و جایی است که رودخانه کاما و ولگا به هم می‌پیوندند این هتل با سایر هتل‌ها یک فرق عمده دارد و آن داشتن سونایی سرباز هست که با کاج پوشیده شده است، شما در دمای منفی 9 درجه در سونایی که ‌برگ‌های کاج در آن شناور هستند و اگر مثل ما خوش‌شانس باشید که دانه‌های برف بر سر شما فرود آید می‌توانید شبی آرامش‌بخش را تجربه کنید.

شاید غیر قابل تصور باشد که خود را در دمای ذکر شده در داخل استخر و سونای روباز تصور کنید اما این هتل این امکان را فراهم کرده است که بتوانید حتی در سرمای زمستان در حالی که در سونا هستید، از منظره‌ی سفید و برفی لذت ببرید البته امکانات دیگر مانند سونای خشک و سونای بخار هم در این هتل هست.

بهترین قیمت رزرو تور تایلند ویژه نوروز 1401 با پشتیبانی 24 ساعته

شام در هتل به روال همیشه با سالاد که ترکیبی از ذرت، کاهو، تخم مرغ و سبزیجات دیگر است شروع می‌شود و با خوردن دسرهای خوشمزه کازانی به پایان می‌رسد. ما به دلیل هیجان زیادی که از سونای کاج داشتیم خوابمان نمی‌برد پس در لابی هتل سفارش چای دادیم به گفت‌وگویی دوستانه پرداختیم و کلی خندیدیم و روز پنجم این‌گونه به پایان رسید.

سونای برفی

ماهی‌گیری روی رودخانه یخ‌زده ولگا

روز ششم سفرنامه کازان، خیلی سرد شروع می‌شود. امروز قرار هست ماهی‌گیری کنیم شاید این سؤال به وجود بیاید که مگر در هوای برفی مخصوصا زمانی که گفته‌شده رودخانه یخ‌زده می‌شود ماهی‌گیری کرد؟! روز قبل ما متوجه شدیم که می‌شود، به منطقه‌ای می‌رویم که مطمئن باشیم ضخامت یخ زیاد هست و با راه رفتن روی آن یخ شکسته نمی‌شود،

با سورتمه از خشکی دور می‌شویم، وسط رودخانه ولگا هستیم، همه‌جا پوشیده شده از برف است و چند نقطه‌ی سیاه به چشم می‌خورد، آن‌ها ماهی‌گیرانی هستند که یخ را با یک وسیله‌ای مانند دریل(البته نه به پیچیدگی آن) سوراخ می‌کنند، سر قلاب‌ها ماهی کوچکی به نام تل‌گا هست که از آن به‌عنوان طعمه استفاده می‌کنند و با آرامش ساعت‌ها به ماهی‌گیری می‌پردازند، ماهی‌گیری روی رودخانه یخ را هیچ‌کدام از ما تجربه نکرده‌ایم پس حتما یک‌بار آن را امتحان کنید، بعضی ماهیگیران برای تفریح ماهی می‌گیرند و بعضی دیگر برای امرارمعاش.

ماهیگیری در رودخانه یخ

بازگشت به کازان

به سمت خشکی حرکت می‌کنیم که اسنوموبیل را امتحان کنیم آن نیز تجربه‌ای از تفریحات زمستانی کازان هست. امروز قرار است دوباره به کازان برگردیم و زمان ماندن در سویاژسک به پایان رسیده است اما ما نیز مانند تور لیدرمان دوست داریم در سویاژسک بمانیم و از آرامش آن جا بیش‌تر استفاده کنیم. ناهار در هتل صرف ‌می‌شود و به سمت کازان می‌رویم اما قبل از حرکت به سمت کازان لازم میدانم نکته‌ای را در مورد هتل بگویم،

در این هتل صبحانه مانند سایر هتل‌ها نیست، یعنی به صورت سلف سرویس که شما هر آن چه که دوست داشتید مهیا باشد و بتوانید دوباره و گاهی چندباره آن را شارژ کنید، یک منو به شما داده می‌َشود و شما از داخل منو یک صبحانه را سفارش می‌دهید. در مسیر بازگشت به کازان به دلیل بارش برف کمی ترافیک هست اما اصلا آزاردهنده نیست همه‌ی ما در ماشین خواب هستیم که به هتل جدیدمان به نام کرستون” می‌رسیم.

منطقه مسلمان نشین کازان
سفرنامه کازان 27

در هتل یک مرکز خرید هست، می‌توانید سوغاتی را از هتل خریداری کنید. قیمت‌ها در این هتل نسبتا بالا هست. مک‌دونالد و کی اف سی هم در این هتل هستند، هنگام شام هر شب مراسم موسیقی برپاست و کلا فضای هتل شاد هست و مناسب روحیه ما ایرانی هاست.

در اتاق چای‌ساز نیست همان‌طور که در هتل قبلی چای‌ساز نبود، اما یک نکته‌ی جالبی که وجود دارد این هست که در راهروی تمام طبقات آب‌گرم‌کن و سردکن وجود دارد و شما بدون نیاز به پرداخت هزینه، بدون نیاز به این که بخواهید اتاق خود را به مقصد کافی‌شاپ هتل برای خوردن چای ترک کنید کافی است چای کیسه‌ای با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید با آرامش در اتاق خودتان هنگام مشاهده تلویزیون چای بنوشید.

گشت در منطقه مسلمان نشین

در سفرنامه کازان، به سمت موزه‌ی چاک-چاک می‌رویم که از مهم‌ترین موزه‌های کازان هست، برای ورود به موزه باید کفش‌های خود را دربیاورید، خانمی در مورد فلسفه‌ی چاک-چاک و طرز تهیه‌ی آن حدود 30 دقیقه توضیح می‌دهد و از ما با چای و شیرینی پذیرایی می‌کند، در طبقه پایین هم کتاب‌هایی در مورد انواع غذاهای روسی و تهیه آن دیده می‌شود که برای ما خانم‌ها یادگیری غذاهای روسی بسیار جالب هست.

غذای محلی چاک چاک

به سمتی دیگر در کازان می‌رویم نزدیک پارک عروسکی که روز اول آنجا را خیلی سریع و از دور دیدیم اکنون این فرصت داده‌شده که داخل آن‌هم ببینیم، هم این‌که وارد می‌شویم صدای اذان به گوش می‌رسد می‌توان فهمید که الآن در منطقه‌ای مسلمان‌نشین هستیم چرا که در طی سفرنامه کازان، به ما گفته شد که در شهر کازان مساجد و کلیساهای زیادی کنار یکدیگر ساخته شده‌اند و برای احترام به مذاهب یکدیگر در آن منطقه کلیساها زنگ نمی‌زنند و مساجد اذان پخش نمی‌کنند.

خلاصه وارد بخشی دیگر شدیم و یک خانم با لباس محلی قرمز و با چهره‌ای مهربان که لبخند شیرینی بر لب داشت از ما استقبال کرد. هر یک از ما را به پوشیدن لباس محلی و لباس‌های پادشاهان تاتاری دعوت کرد، شام را در همان محوطه خوردیم و به سمت هتل رفتیم.

لباس سنتی کازان


آکوا پارک کازان

روز هفتم سفرنامه کازان، روزی تقریبا غم‌انگیز هست چرا که سفر رو به پایان هست و کسی دلش نمی‌خواهد سفر به پایان برسد هنوز جا برای شناخت بیشتر کازان هست، اما برنامه‌ی امروز رفتن به آکوآ پارک هست، اینجا برنامه اختیاری شد و کسانی که دوست داشتند رفتند آکوآپارک چیزی شبیه اوپارک خودمان است در ایران و کسانی هم که نخواستند مانند من به یک بازار در نزدیکی آکوآ پارک رفتند، در بدو ورود کسانی را می‌بینید که در حال بسته‌بندی بسته‌های بزرگ هستند، قسمت هیجان‌انگیز این بازار بزرگ بخش مربوط به وسایل کریسمس هست،

حال و هوای این روزهای کازان چنین هست همه‌ی مکان‌ها در حال آماده‌سازی درخت‌های کریسمس هستند، و وسایل جانبی این درخت‌ها خیلی دوست‌داشتنی هستند در این مرکز خرید لوازم‌خانگی، تزیینی، موکت، فرش، لوستر و … به فروش می‌رسد و شما اگر قصد خرید دارید می‌توانید خریدی مقرون به صرفه داشته باشید.

سالن تمرین باله

در سفرنامه کازان، پس از گشت‌وگذار در این بازار به رستوران “کاراول” و بعد از آن به مشاهده‌ی تمرین تئاتر باله می‌رویم، نوجوانانی که نهایتا 22 سال سن دارند در حال تمرین هستند و دو ماه دیگر اجرا دارند و نکته جالب اینجاست که بلیط‌های این تئاتر ظرف مدت دو روز به فروش رسیده است. شام را در مک دونالد واقع در هتل “کرستون” صرف می‌کنیم و البته در منو مشاهده می‌شود که مک‌دونالد با قهوه سرو می‌شود ولی چون با ذائقه‌ی ما همخوانی ندارد ما همان پپسی را سفارش دادیم و به اتاق‌ها بر‌می‌گریم چراکه ساعت 9.30 صبح قرار است با پرواز آتا به تهران برگردیم بنابراین باید ساعت 7 در فرودگاه باشیم.

تمرین رقص باله

پایان سفر کازان

صبح پس از صرف صبحانه هتل را ترک می‌کنیم، مجددا فرآیند چک پاسپورت طول می‌کشد و در هواپیما می‌نشینیم و پرواز کمی تاخیر دارد و دلیل آن این است که به دلیل شرایط جوی هوا باید هواپیما را یخ‌زدایی می‌کردند و پس‌ از آن با شهر کازان به امید دیدار دوباره خداحافظی کردیم و یک سفر پر از هیجان، چالش، تجربه‌های جدید را در حالی که همه حداقل یک کیلو اضافه ‌وزن پیدا کردیم به پایان می‌رسانیم.

حرف آخر

من به شما توصیه می‌کنم که سفر زمستانی کازان را با آژانس لیانا پرواز که به صورت تخصصی روی تور کازان کار می‌کند تجربه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۱۶ اسفند ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.