روستای لافت قشم

به روز رسانی: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روستای لافت قشم

قشم یکی از پر‌بازدید‌ترین جزایر جنوب کشور می‌باشد. در سمت شمال غربی حاشیه خلیج فارس در مجاورت جنگل حرای قشم، روستایی قدیمی را خواهید دید که دارای بافتی سنتی است و در میان نخلستان‌های این جزیره قرار گرفته. روستای لافت در شرق جنگل حرا واقع شده است و شما در آن شاهد بناهایی با بادگیرهای بزرگ و کوچه‌های تنگ و باریک می‌باشید.

این روستا را به نام روستای بادگیرها نیز می‌شناسند. در گذر از این کوچه‌ها شما بوی غذاهای محلی همراه با صدای ساکنان این روستا را با لهجه‌های منحصر به فردشان خواهید شنید که حس و حال متفاوتی از جنوب به شما خواهد داد. در این روستا شما مردمانی با لباس‌های محلی رنگا‌رنگ با پوشیه‌هایی متفاوت خواهید دید که خود گویای فرهنگ متفاوت آنها می‌باشد و دیدن این انسان های خون گرم و میهمان نواز خالی از لطف نخواهد بود.

روستای لافت قشم

تاریخچه روستای لافت

قدمت روستای لافت به حدود 3000 سال پیش می‌رسد و سبک معماری این روستا بیشتر از هر چیز به چشم می‌آید که وجود بادگیرهای زیبا، جذابیت این منطقه را دو چندان کرده است. در این منطقه از کشور به خصوص این ناحیه به دلیل وجود رطوبت بالا و گرمای هوا، خانه‌هایی سازگار با آب و هوای این اقلیم بنا شده است که به صورت طبیعی هوا را به جریان می‌اندازند و باعث خنک شدن ساختمان شده و در عین حال بافت سنتی را نیز به گونه‌ای حفظ کرده‌اند.

بهترین نرخ رزرو تور پاتایا لحظه آخری در لیانا پرواز.

معماری لافت

در روستای لافت علاوه بر وجود بادگیر بر سر هر بنا‍، سعی شده است تا از سبک معماری ناحیه کویری ایران نیز استفاده شود. این سبک معماری را با راهروهایی که به حیاط وصل می‌شوند می‌توان کاملاً احساس کرد و همین باعث می شود تا در کل خانه جریان هوای مطلوبی را داشته باشیم.

روستای لافت قشم

دیدنی های روستای لافت

روستای لافت علاوه بر سبک معماری ویژه، دارای آثار تاریخی مهمی هم‌چون قلعه پرتغالی‌ها در قشم و قلعه نادری نیز می‌باشد. همچنین وجود دو آب انبار تاریخی در این منطقه نیز حائز اهمیت است و روستاییان هنوز هم از این آب انبارها برای تأمین آب مورد نیازشان استفاده می‌کنند. در این روستا شما گورستانی تاریخی را با سنگ نوشته‌هایی هزار ساله خواهید دید. اما از جاذبه‌های مذهبی این روستا می‌توان به مساجد موجود در این روستا اشاره کرد که حدود 7 عدد می‌باشند. معماری این مساجد به گونه‌ای است که خانه‌ها در اطراف مسجد ساخته می‌شوند و اما اصلی‌ترین این مساجد که در مرکز روستای لافت واقع شده است مسجد جامع لافت می‌باشد.

مساجد روستای لافت معمولاً دارای یک مناره می‌باشند که نشان دهنده سنی نشین بودن آن منطقه است؛ علاوه بر این، مساجد مکانی برای عبادت محلی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز می‌باشند. همچنین این روستا دو امام زاده دارد که مردم برای عبادت به این مکان‌ها نیز می‌روند.

بندر لافت

از دیگر آثاری که در هنگام بازدید از این منطقه نباید از دست بدهید، چاه‌هایی است که با نام تلا معروف می‌باشند. این چاه‌ها کف‌هایی با یک لایه گچ دارند و این گچ باعث می‌شود تا مدت زمان زیادی آب را خنک و سالم نگه دارد. آب‌های سطحی این روستا تماماً در این چاه‌ها و یا آب انبار‌ها ذخیره می‌شوند. جالب است بدانید که تعداد این چاه‌ها به تعداد روز‌های سال کبیسه یعنی 366 چاه است و به گفته روستاییان این منطقه، هر روز از یک چاه استفاده می‌شود.

خرید آنلاین تور تایلند با نازلترین قیمت، امکانات رفاهی عالی، هتل های لوکس همراه با گشت های مهیج

مشاغل مردم در روستا

اکثر مردمان این منطقه به لنج‌سازی می‌پردازند و یا ماهی‌گیر هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. اگر با تور قشم به جزیره قشم سفر کردید حتماً برای بازدید به این محل بروید. این روستا تا مرکز جزیره قشم حدود 6 کیلومتر فاصله دارد و شما با یک تاکسی می‌توانید خودتان را به این روستا برسانید.

بندر لافت
به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۱۰ بهمن ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.