حقایق جالب در مورد میوه دوریان

به روز رسانی: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
میوه دوریان

دوریان (خارگیل) یکی از خوشمزه ترین و بدبو ترین میوه های جهان است و همین موضوع باعث معروف شدن این میوه شده است. این میوه در کشورهای گرمسیری در حوزه جنوب شرق آسیا، رشد می‌کند ولی معروفیت و محبوبیت این میوه جهانی است. در این مقاله لیانا پرواز قصد دارد تا شما را با حقایقی عجیب در مورد این میوه آشنا سازد.

پالپ های میوه دوریان

دوریان؛ بدبوترین میوه جهان

دوریان میوه‌ای بیضی شکل، خاردار استوایی است که پالپ‌های آن کرم رنگ هستند. این میوه گونه شناخته شده دارد که ۹ گونه از آن، میوه‌هایی را تولید می‌کند که قابل خوردن هستند. گفته می‌شود که اصالت این میوه به منطقه بورنئو و سوماترا باز می‌گردد. این میوه به صورت وحشی در شبه جزیره مالی رشد می‌کند. به طور معمول میوه دوریان در مناطق وسیعی از هند و گینه نو کشت می‌شود. در حدود چهل هزار سال پیش در چنین روزی، میوه خارگیل به میانمار برده شد و به طور گسترده‌ای در تایلند و جنوب ویتنام کاشته شد.

اولین شخص اروپایی شناخته شده‌ای که به میوه خارگیل دست پیدا کرد شخصی به نام نیکولوداکونتی بود که در قرن پانزدهم به جنوب شرقی آسیا سفر کرد. تاریخ اولین استفاده از میوه دوریان به حدود سال 1588 باز می‌گردد. نام این میوه از یک واژه مالایایی به نام دوری گرفته شده که به معنای خار است. این نام به تعداد زیاد خار‌های محکم این میوه اشاره دارد و پسوند an یک پسوند جمع برای واژه دوریان است. درخت دوریان درختی بلند است که در حدود 25 تا 50 متر رشد کرده است و ارتفاع آن به گونه این درخت وابسته است.

دوریان میوه ای بدبو

درخت میوه دوریان Durian 

برگ‌های درخت دوریان همیشه سبز است. این میوه ظاهری بیضی تا دوکی شکل دارد که درازای آنها در حدود 10 تا 18 سانتی‌متر است. شاخه‌های درخت خارگیل از تنه این درخت منشعب می‌شوند و هر شاخه آن در حدود 3 تا 30 عدد خوشه تولید می‌کنند، گل‌های درخت دوریان بر روی این خوشه‌ها تشکیل می‌شوند.

درخت خارگیل در طول یک سال، در حدود یک الی دو دوره گل دهی دارد. با این حال، تنوع فصل گل دهی درخت دوریان به نوع درخت، نوع خاکی که درخت در آن کاشته شده و محل رویش درخت، بستگی دارد.

بهترین نرخ رزرو تور لنکاوی با خدمات لوکس و گشت های رایگان شهری

میوه دوریان از شاخه‌ها آویزان می‌شود. این میوه به طور تقریبی سه ماه بعد از گرده افشانی گل‌ها، کاملا بزرگ و رسیده می‌شود. میوه Durian، کروی شکل است و در حدود ۱۵ تا 20 سانتی‌متر قطر دارد. وزن میوه دوریان معمولا از یک تا 3 کیلوگرم متغیر است. شکل میوه دوریان به صورت گرد تا دوکی شکل است و رنگ پوسته آن بین سبز تا قهوه‌ای است.

گوشت این میوه خوشمزه از زرد کم رنگ تا قرمز رنگ است. این رنگ، بستگی به گونه میوه دوریان دارد. سطح پوسته این میوه از تیغه‌هایی محکم پوشیده شده و داخل آن به پنج قسمت بیضی شکل تقسیم می‌شود، در هر قسمت این میوه، یک پالپ کرم رنگ قرار دارد که درون هر پالپ آن، یک تا پنج دانه به اندازه یک بلوط جای گرفته است.

درخت دوریان

طعم و بوی عجیب این میوه سبب شده تا مردم نظرات مختلفی در مورد این میوه داشته باشند. بعضی میوه دوریان را دلپذیر و برخی دیگر آن راتهوع‌آور می‌دانند. این میوه دارای بویی تند است. این میوه از این نظر با پنیر لیمبرگر مقایسه شده است. به همین دلیل بردن میوه دوریان به بسیاری از اماکن، ممنوع شده است. از میوه خارگیل برای طعم دهی به شمار زیادی از خوراکی‌ها مانند شیرینی‌های محلی مالایی، بستنی، میلک شیک‌ها و … استفاده می‌شود.

خارگیل از سوی بسیاری از مردم جنوب شرق آسیا، سلطان میوه‌ها نام گرفته است. در هر 100 گرم این میوه در حدود 147 کالری انرژی وجود دارد. میوه دوریان خام شامل 65%آب، 27 درصد کربوهیدرات، 5 درصد چربی و حدود 1% پروتئین است.

بیشتر بخوانید: جشن تایپوسام مالزی

این میوه دارای مقدار زیادی ویتامینA ، گروه Bو C است، همچنین شامل مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، منگنز و مس می باشد. میوه خارگیل به همین اندازه دارای آمینواسید تریپتوفان و همچنین منبعی غنی از فیبر رژیمی است.

طعم و بوی عجیب  میوه دوریان

خواص درمانی دوریان

دوریان تاثیر مثبتی بر دستگاه گوارش، عملکرد هضم، فشار خون، بی‌خوابی، ناتوانی جنسی، سلامت قلب و عروق، پیری، کم‌خونی، سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از سرطان دارد. خارگیل همچنین کلسترول مفید (HDL) خون را بالا برده و به ارتقای سطح سروتونین کمک می‌کند. سروتونین ماده‌ایی است که نقش مهمی در بالا بردن روحیه و کاهش افسردگی دارد. گیاه دوریان، گیاهی مطلقا استوایی و گرمسیری است، به طوری که اگر دمای روزانه به زیر 22 درجه برسد رشد این درخت متوقف می‌شود.

اگر قصد سفر به مالزی را دارید می توانید از طریق سایت لیانا پرواز اقدام به خرید بلیط هواپیما مالزی نمایید.

طراحی یک تئاتر به شکل میوه دوریان

اگرچه درخت دوریان بومی تایلند نیست، اما تایلند به عنوان اولین صادرکننده این میوه شناخته می‌شود. بعد از تایلند، مالزی و اندونزی در رتبه های بعدی قرار می‌گیرند. در سنگاپور یک تئاتر به شکل این میوه ساخته شده که در کنار رودخانه قرار دارد. در تور مالزی می توانید از این ساختمان دیدن نمایید.

ساختمانی به شکل میوه دوریان

طبق یک اعتقاد و باور محلی مصرف این میوه همراه با قهوه یا نوشیدنی‌های الکلی مضر است. طبق باوری دیگر که ریشه در قرن هجدهم دارد گفته شده که نباید بعد از خوردن این میوه، الکل مصرف کرد. زیرا نوشیدن الکل بعد از مصرف این میوه، سبب ایجاد مشکلات تنفسی و سوء هاضمه می‌شود. بسیاری حیوانات برای تغذیه از این میوه استفاده می‌کنند. تغذیه حیوانات از این میوه، جزء مهمی از اکوسیستم محلی محسوب می‌شود.

این میوه از خانواده درخت نان و جک فروت است که به طور مشابه در سراسر مناطق گرمسیری آسیا و جنوب اقیانوس آرام رشد می‌کنند.در تور مالزی تست این میوه خوشمزه را از دست ندهید.

تغذیه حیوانات از میوه دوریان
4.6/5 - (103 امتیاز)
منبع: / به روز رسانی:۱۴ اسفند ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.