جشن تایپوسام مالزی

به روز رسانی: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
جشن تایپوسام

همواره می‌توان گفت بهترین زمان برای سفر به مالزی و یا هر کشور توریستی دیگر در زمان برگزاری فستیوال‌های قابل اجرا در آن کشور از جمله جشن تایپوسام می‌باشد. مالزی نیز با توجه به جاذبه های گردشگری و همچنین پتانسیل‌های موجود و برگزاری اعیاد و فستیوال‌های متفاوت یکی از مقاصد مناسب از نظر خرید تور مالزی می‌باشد.

البته همان‌طور که گفته شد بهترین زمان خرید،هنگام برگزاری فستیوال‌های متنوع برای اقوام گوناگون که در این کشور ساکن هستند همانند هندی‌ها، چینی‌ها و مسلمانان. در مالزی با رسیدن جشن تایپوسام، سومین قومیت مالزی(هندوها) می‌باشد برای پیروزی خیر بر شر جشنی برگزار می‌کنند.

 جشن تایپوسام

روز پیروزی خیر بر شر در جشن تایپوسام

هندی‌ها با بالا آمدن ماه کامل (پوسام) در نیمه (تای)، دهمین ماه تقویم هندی‌ها به بزرگداشت روزی می‌پردازند که الهه هندو ها پرواتی همسر شیوا نیزه‌ای به موروگان که یکی از خدایان اعطاکرد تا به کمک این نیزه در جنگ بر سوراپادام غلبه کند. این جشن هم چون جشن‌های دیگری که برگزار می‌شود دارای رسم و رسومات مخصوص خود می‌باشد.

یکی از این رسوم این است که هنودا بدن خودرا با قلاب و نیزه‌ها سوراخ می‌کنند تا توسط خدای قوم خود موروگان به حاجات درخواستی خود برسند و مورد بخشش قرار گیرند.این روز در واقع روز توبه کردن برای هندو‌ها می‌باشد به همین دلیل چند روز مانده به این جشن آن‌ها به نوعی روزه می‌گیرند و از خوردن گوشت و لذت‌های دنیوی دست می‌کشند و خود را آماده این مراسم می‌کنند.

لیست قیمت ارزان و لحظه آخری تور عمان با گشت های مهیج

در مالزی نیز مراسم تایپوسام با طبل زنی در زیر نور ماه کامل شروع می‌شود و همچنین هندوها با کشیدن ارابه نقره‌ای موروگان و گذر از مسیری 11 کیلومتری از شهر کوالالامپور پایتخت مالزی به سوی عبادتگاه خود باتوکیو در شمال این شهر مراسم را به جا می‌آورند. شما در تور مالزی می توانید از این جشن دیدن کنید.

جشن پیروزی خیر بر شر

مراسم جشن تایپوسام

شرکت کنندگان در این مراسم با انجام رقص‌های محلی (کاوادی آتام) و حمل علامت و نشانه‌هایی که با نیزه و غلاب که در بالا به آن اشاره کردیم، متصل به بدنشون می‌باشد و با پوشیدن کفش هایی میخ دار به سوی باتوکیو حرکت می‌کنند . از دیگر رسم‌های این مراسم تراشیدن موی سر و غسل کردن در رودخانه باتوکیو و اجرای دیگر رسم‌هایی هم چون شکستن چوب نارگیل و حمل ظرف شیر بر روی سر تا معبد به نشانه شکرگزاری این مراسم را اجرا می‌کنند.

تور کوالالامپور دنیایی از شگفتی و زیبایی را یکجا در معرض دید گردشگران و مسافران قرار می دهد.

در زمان رسیدن به عبادتگاه خود یا همان باتوکیو هندوها در حالی که به خود غلاب‌هایی را متصل کرده‌اند ،باید 272 پله را طی کنند تا به معبد خدای خور موروگان برسند و آماده نیایش و شکر گزاری شوند.

این جشن با شکوه در سال‌های اخیر تاثیر به سزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی را داشته است وجشن تایپوسام به یک آیین هویتی که نماد هندو‌ها می‌باشد به گونه‌ای تاثیرگزار بوده است که انگار این مراسم برای این کشور ( مالزی)می‌باشد گاها شرکت کنندگان در این مراسم به 1.5 میلیارد نفر می‌رسد و دولت مالزی این روز را تعطیل رسمی اعلام کرده‌است.

مراسم جشن تایپوسام

کشورهای برگزار کننده جشن تایپوسام

جشن تایپوسام در کشورهایی هم چون سریلانکا، سنگاپور،بریتانیا، کانادا و دیگر نقاط جهان نیز توسط هندو‌های ساکن در این کشورها برگزار می‌شود. این مراسم به مدت چند روز در مالزی ادامه دارد و علاوه بر هندوها سایر مردم برای سرگرمی و آشنایی با فرهنگ دیگر کشورها در این مراسم شرکت می‌کنند.

هندوها با شرکت در این مراسم با آیین و رسوم خود و رنج‌هایی را متحمل می‌شوند، تلاش می‌کنند تا بخشش و مغفرت بیشتری را از خدایان خود دریافت کنند. همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد ، اگر با تور مالزی ، قصد سفر به کشور مالزی را دارید و می‌خواهید از قیمت‌های خوب در مراکز خرید بهره‌مند شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم در زمان برگزاری فستیوال هایی هم‌چون تایپوسام به این کشور سفر کنید چرا که در کنار دیگر جاذبه‌های بی نظیر این کشور شما با آیین و رسوم هندوها نیز آشنا می‌شود و همچنین می‌توانید خریدی با قیمت‌های مناسب را تجربه کنید.

فستیوال تایپوسام

اگر قصد خرید بلیط هواپیما مالزی در زمان جشن تایپوسام را دارید با کارشناسان لیانا پرواز در ارتباط باشید.

به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۰۸ بهمن ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.