تنگه واشی منحصر به فردترین جاذبه در تهران

به روز رسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

تنگه واشی که آن را با نام تنگه ساواشی نیز می شناسند، یکی از بی نظیرترین و منحصر به فردترین جاذبه های طبیعی نزدیک تهران است که در 17 کیلومتری فیروزکوه واقع شده است. هنگامی که خستگی یک هفته سخت کاری و یا هفت روز پر مشغله و پر استرس بر دوشتان سنگینی می کند، تنگه واشی می تواند بهترین گزینه برای یک تور یک روزه باشد تا تمام خستگی ها و دغدغه هایتان را در این بهشت خدا به دست فراموشی بسپارید.

ساواشی تنگه رویایی در اطراف تهران

اگر شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که به دنبال مکانی بکر برای گذراندن آخر هفته های داغ تابستانی خود هستید، حتما سری به تنگه واشی بزنید. این تنگه رویایی یکی از بهترین ییلاق های اطراف تهران است که به ویژه در فصل تابستان مورد استقبال بی نظیر مردم قرار می گیرد. آنچه موجب ناب بودن طبیعت این منطقه شده است، صخره های در هم پیچیده، آب و هوای بی نظیر، موقعیت جغرافیایی مناسب، رودخانه خروشان و آبشار ساواشی است. همه این ها دست به دست هم داده و داغ ترین روزهای تابستان شما را به روزهایی دلپذیر تبدیل می کنند.

تنگه واشی

تنگه واشی، قلمرو عشایر سنگسری

شاید برایتان جالب باشد بدانید که برای رسیدن به آبشار زیبایی که در انتهای مسیر قرار گرفته است، باید از دو تنگه بگذرید. تنگه نخست واشی و تنگه دوم سا نام دارد. از همین رو آبشار قرار گرفته در انتهای مسیر این دو تنگه را ساواشی نامگذاری کرده اند. آبشار مذکور ارتفاعی 15 متری داشته و منطقه را به بهشتی فراموش نشدنی تبدیل کرده است.

حوضچه موجود در پایین این آبشار زیبایی دو چندانی به محیط بخشیده و به پناهگاهی برای آنان که طاقت گرمای هوا را ندارند، تبدیل شده است! آنچه در طول مسیر گذر از تنگه ها توجهتان را جلب خواهد کرد، نشانه هایی حاکی از تاریخی بودن تنگه واشی می باشد. گفتنی است که این تنگه از حدود 120 سال پیش قلمرو عشایر سنگسری محسوب بوده است.

تنگه واشی

موقعیت مکانی تنگه واشی

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که این بهشت زمینی کجا است؟! تنگه واشی در فاصله 17 کیلومتری شهر زیبای فیروزکوه واقع شده است. کافی است در کیلومتر دو جاده فیروزکوه به تهران، وارد مسیر فرعی ای که به سمت روستای جلیزجند وجود دارد، شده و حدود ده کیلومتر این مسیر را طی کنید تا به دروازه ورود به تنگه واشی برسید.

آدرس تنگه واشی: جاده تهران- فیروزکوه، کیلومتر 17

اگر قصد سفر به کشور مالزی را دارید، ارزانترین تور مالزی را به شما پیشنهاد می کنیم.

تنگه واشی؛ پیشنهادی طلایی برای روزهای گرم تابستان

همان گونه که گفتیم، این تنگه دیدنی در منطقه ای کوهستانی و ییلاقی واقع شده است. همین امر موجب شده که آب و هوای این منطقه در اکثر روزهای سال سرد باشد. بنابراین تنگه مذکور در فصول سرد سال مورد استقبال چندانی قرار نمی گیرد. مخصوصا که برای رسیدن به آبشار ناچار خواهید بود زمان زیادی را در آب باشید که تحمل این موضوع در فصول سرد سال تقریبا ناممکن است.

بهترین و مناسب ترین زمان برای سفر به تنگه واشی روزهای گرم تابستان است. اواخر خرداد که هوا کم کم رو به گرما نهاده و دیگر اثری از بادهای بهاری نیست، تنگه واشی و آبشار ساواشی می تواند بهترین گزینه برای تور اطراف تهران به مدت یک روز باشد. آنگاه که از گرمای شدید مرداد و آفتاب سوزان شهریور به تنگ آمدید، وسایل لازم برای تنگه واشی را در کوله بارتان قرار دهید و به دل فیروزکوه بزنید تا گرما برایتان قابل تحمل و چه بسا لذت بخش شود!

روستای جلیزجند تنگه واشی

جاذبه در جاذبه!

شما با برنامه ریزی برای رفتن به تنگه واشی زمان خود را تنها به دیدن این جاذبه بی نظیر اختصاص نداده اید. همین که قدم در مسیر بگذارید، جاذبه است که می بینید و حیران می شوید! در همان ابتدای مسیر روستای جلیزجند وجود دارد. روستایی با جاده های پر پیچ و خم و پستی ها و بلندی های فراوان. بدون شک گردش در این روستای زیبا و لذت بردن از آب و هوای مطبوع آن خالی از لطف نخواهد بود. پیاده شوید و یک لیوان دوغ پنج گیاه مخصوص جلیزجند بنوشید تا طعم بی نظیر آن برای همیشه زیر زبانتان بماند!

بهترین نرخ خرید تور تایلند، یکی از تورهای پرطرفدار لیانا پرواز

پس از عبور از روستای جلیزجند، پهنه ای سرسبز و زیبا پدیدار خواهد شد. سرسبزی گندمزارها و باغ های میوه در این ناحیه آنچنان زیبایی ای به محیط بخشیده است که دل هر رهگذری را می رباید. شاید با دیدن قسمت ابتدایی تنگه واشی اندکی دلسرد شده و چنین بیندیشید که منطقه ای مناسب را برای تفریح انتخاب نکرده اید. اما این یک تصور آن هم از نوع اشتباه است!

جالب است بدانید که ابتدای تنگه واشی بر خلاف باقی مسیر چشم انداز چندان جذابی نداشته و فاقد فضای مناسب برای اتراق است. باید به دل آب بزنید تا زیبایی های این منطقه پدیدار گردند. پس از حدود یک و نیم کیلومتر دشت زیبای ساواشی نمایان خواهد شد و این ابتدای مسیر این بهشت بی بدیل است.

به یاد داشته باشید که عبور از تنگه واشی اندکی دشوار بوده و طی این مسیر به کودکان و افراد دارای ناتوانی های جسمی توصیه نمی شود. اگر کودک و یا فرد بیمار به همراه دارید، همین دشت ساواشی نیز دست کمی از زیبایی های مابقی مسیر ندارد. اما اگر می توانید، گام در مسیر گذاشته و سنگ نوردی و صخره نوردی برای رسیدن به تنگه دوم را آغاز نمایید. لازم به ذکر است که عمق آب این تنگه در مقایسه با تنگه واشی کمتر است.

سفر به کشور زیبای و گرمسیر عمان، با رزرو تور عمان در سایت لیانا پرواز، یکی از بهترین سفرهای گردشگری را برای شما فراهم می سازد.

مسیر تنگه دوم پر شده است از زیبایی های دلربا. جاری شدن آب بر روی سنگ ها، ریزش آب به پایین و آبشارهای کوچک تنها نمونه هایی از جاذبه های مسیر هستند. کم کم و با رسیدن به انتهای تنگه سا، آبشار ساواشی آشکار می گردد. این جا است که تمام خستگی های مسیر به یک باره از جانتان رخت بر می بندد. گفتنی است که این قسمت نیز از فضای مناسبی برای اتراق کردن برخوردار نیست. تنها می توانید بنشینید و از شگفتی های آن لذت ببرید.

بهترین مکان برای اتراق طولانی و استراحت همان دشت ساواشی است. لیاناپرواز به شما پیشنهاد می دهد که حتما یک روز از روزهای گرم تابستانی خود را به سفر به تنگه واشی اختصاص داده و لذت این سفر کوتاه یک روزه را از خود دریغ نکنید!

آبشار ساواشی تنگه واشی
به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۱۵ اسفند ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.