هواپیمایی ایران ایر

به روز رسانی: ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
ایران ایر

گرچه تاریخچه پروازهای بازرگانی در ایران به سال‏های 1320و 30 خورشیدی باز می گردد اما در 5 اسفند سال 1340 بود که برای نخستین بار یک شرکت هواپیمایی بازرگانی ملی تاسیس گشت . این شرکت با نام بین‌المللی IRAN AIR و عنوان هواپیمایی ملی ایران با نام اختصاری “هما” امکانات سایر شرکت ‏های خصوصی که تا پیش از آن تاریخ در ایران فعالیت می‌کردند را در اختیار گرفت و بدین سان تاریخ پر فراز و نشیب هواپیمایی ایران ایر که تا امروز بیش از نیم قرن است ادامه دارد رقم خورد.

نشان آشنای «مرغ هما» که برگرفته از سازه موجود از این پرنده افسانه ای در تخت جمشید باستانی بود را جوانی به نام «ادوارد زهرابیان» در سال 1341 طراحی نمود که از آن زمان تاکنون یکی از زیباترین نشان‌‏های طراحی شده و از برترین برندهای بین‌المللی به شمار می‌رود.

“هما” پروازهای خود را با بهره‌گیری از هواپیماهای داگلاس دی سی ۳، دی سی ۶، ویکرز و آورویورک آغاز نمود و در سال 1964 به عضویت کامل یاتا در آمد.

هواپیمایی هما

معرفی هواپیمایی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر، اولین شرکت هواپیمایی ایران است که همچنان دایر و فعال می باشد. این شرکت، عنوان هواپیمایی ملی ایران را نیز به خود اختصاص داده و با نام هواپیمایی هما نیز شناخته می شود. این شرکت همچنین بزرگترین شرکت هواپیمایی داخلی است که دفتر مرکزی آن در فرودگاه مهرآباد تهران قرار دارد. سالانه جا به جایی بیش از ۶ میلیون مسافر از طریق این شرکت انجام می شود و به بیش از ۴۰ مقصد داخلی و خارجی پرواز مستقیم انجام می ‌شود.

پروازهای خارجی هواپیمایی ایران ایر، از اوایل تاسیس از طریق ایران ایر در فرودگاه مهرآباد تهران قابل انجام بود؛ اما از سال ۱۳۸۳ به تدریج به فرودگاه بین المللی امام خمینی منتقل شد. در ادامه معرفی هواپیمایی ایران ایر اطلاعات بیشتر و دقیق تری در اختیارتان خواهیم گذاشت.

تور کازان جزو تورهای اروپایی ارزان قیمت بوده و یکی از جذاب‌ترین و بکر ترین نقاط روسیه برای گردشگری محسوب می شود.

با هواپیمایی ایران ایر بیشتر آشنا شوید

سال ۱۳۲۱ بود که برای اولین بار یک شرکت هواپیمایی در ایران تاسیس شد. این شرکت با همت افرادی از جمله غلام ابتهاج و رضا افشار روی کار آمد. گرچه در آن زمان برای مسافرت های هوایی تقاضای زیادی وجود نداشت و همچنین زیرساخت های مناسبی نیز فراهم نشده بود، اما با این وجود خط هوایی تهران مشهد افتتاح شد.

در همان سال بود که بلیط هواپیما تهران – مشهد ایران ایر به مرحله فروش پا گذاشت. تجربه سفر هواپیمایی برای اولین بار در ایران در این تاریخ رقم خورد؛ پس از مدتی پروازهای مختلفی در کشور گسترش پیدا کردد؛ از جمله شیراز، اصفهان، اهواز، بوشهر و آبادان. دیری نپایید که پروازهای خارجی نیز مورد توجه ایران ایر قرار گرفت.

از آنجایی که شرکت ایرانیان ایر ویز در بازار سفرهای خارجی هوایی انحصار کامل را در دست داشت، بنابراین سود بسیار زیادی برای این شرکت فراهم می آمد، اما به زودی شرکت هواپیمایی هما نیز برای سفرهای خارجی برنامه ریزی نموده و خطوط هوایی به شهرهای مختلف خارج کشور را نیز فراهم نمود از جمله سفر به بیروت، پاریس و قاهره.

پس از آن در سال ۱۳۳۳ شرکتی دیگر تاسیس شد که پرشین ایر سرویس نام داشت. این شرکت که به هواپیمایی پارس شهرت داشت، رقیب جدی ایرانیان ایر محسوب می شد، این رقابت سالیان سال به طول انجامید. پروازهای ایران به مقصد کشورهای خارجی از دو فرودگاه صورت می گرفت. یکی فرودگاه مهرآباد و دیگری فرودگاه آبادان. مقصد اکثر این پروازها لندن، پاریس، ژنو و بروکسل بود. هفت سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۰ دولت ایران این دو شرکت هواپیمایی را با یکدیگر ادغام نمود و شرکت جدیدی پدید آمد که هواپیمایی هما نام گرفت.

معرفی هواپیمایی ایران ایر

هواپیمایی ایران ایر پیش از انقلاب

در دهه ۵۰ شمسی بود که هواپیمایی هما ناوگان خود را به صورت کامل نوسازی کرد. پس از آن این شرکت هواپیمایی جزء معتبر ترین ایرلاین های هوایی دنیا قرار گرفت. قرار گرفتن ایران در مرکز دنیا که برای این کشور موقعیت بسیار عالی از لحاظ جغرافیایی پدید آورد.

در همان سال ها بود که هواپیماهای بسیار گران قیمت و مدرن وارد عرصه شدند و همین مسئله باعث شد پروازها چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی توسعه زیادی پیدا کند. در همین دهه ۵۰ شمسی به بیشتر شهرهای واقع در قاره اروپا پروازهای مستقیم شکل گرفت تا جایی که تنها در یک هفته بیش از ۳۰ پرواز مستقیماً به مقصد لندن از ایران صورت می گرفت.

از طرف دیگر زمانی که هواپیماهای بزرگ از شرق به غرب و یا برعکس قصد سفر داشتند به خاطر طولانی بودن مسیر حداقل یک بار نیاز به سوختگیری داشتند، در همان سال ‌ها هواپیمایی هما با تلاش زیاد توانست ایران را به ایستگاهی برای اتصال و ارتباط شرق و غرب جهان تبدیل کند. دهه ۵۰ دهه طلایی شرکت هما محسوب می شد چرا که در همین سال‌ ها بود که به صورت کامل نتیجه تلاش ‌های خود را گرفت.

بهترین قیمت رزرو تور مالزی با گشت های مهیج شهری رایگان روی تور و پشتیبانی 24 ساعته

نشان هواپیمایی هما

هما سرواژه عبارت هواپیمایی ملی ایران است. در طراحی لوگوی این هواپیما از پرنده اسطوره ‌ی افسانه ‌های ایرانی به نام هما الهام گرفته شده است. این پرنده که جزء نقش های موجود در تخت جمشید است، از ترکیب سه حیوان شکل گرفته و در واقع می خواهد قدرت ها و مزیت های این سه حیوان را به نمایش بگذارد. یال اسب، گوش گاو و سر عقاب، این لوگو را به یکی از زیباترین و خاص ترین لوگو های ایران تبدیل نموده است.

در سال ۲۰۱۳ این لوگو به دلیل جذابیت و سادگی خاصی که از آن برخوردار بود، بین ۳۰ لوگوی برتر سال توسط آژانس خبری حمل و نقل هوایی معرفی شد. در قسمت دم هواپیما نیز لوگو حباب با رنگ آبی پررنگ نقش بسته است. در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران از بین صد لوگوی انتخابی توسط این جشنواره لوگوی برتر به هما تعلق گرفت. خیلی زود این لوگو توانست اعتبار بسیار زیاد جهانی پیدا نماید و آوازه آن در دنیا بپیچد.

شرکت هواپیمایی ایران ایر

هواپیمایی ایران ایر دارای دو کلاس پروازی است؛ یکی از آنها هما کلاس و دیگری کلاس اکونومی نام دارد. کلاس پروازی هما یا همان هما کلاس ، صندلی‌ های مخصوص، درجه یک و چشم نواز است. همچنین در طول پرواز خدمات ویژه ای به مسافران هما کلاس ارائه می شود، اما منظور از کلاس اکونومی انتهای هواپیما کمترین استانداردها و حداقلی ترین خدمات در اختیار مسافران قرار می گیرد. قیمت این نوع بلیط نیز بسیار پایین تر از هما کلاس می باشد.

ناوگان هواپیمایی ایران ایر

هواپیمایی ایران ایر در سیستم ناوگان هوایی خود از چندین نوع مختلف هواپیما استفاده می‌کند که در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 هواپیما ایرباس A330-200
2 فروند هواپیما ایرباس A330-200 با ظرفیت ۲۳۸ مسافر
 هواپیما ایرباس A300-B4-F
2 فروند هواپیما ایرباس A300-B4-F
بهترین هواپیما های ایران
13فروند هواپیما ATR 72-600با ظرفیت۶۷ تا ۷۸مسافر
هواپیماهای ایرباس ایران ایر
1 فروند هواپیما ایرباس ۳۲۱ با ظرفیت ۱۹۵ تا ۲۳۰ مسافر
ناوگان هواپیمایی ایران ایر
3 فروند هواپیما فوکر۱۰۰ با ظرفیت ۱۰۹ مسافر
هواپیمایی ایران ایر
1 فروند هواپیما ایرباس ۳۱۰-۳۰۰ با ظرفیت ۲۸۰ مسافر
هواپیما ایرباس ایران ایر
4 فروند هواپیما ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ با ظرفیت ۳۶۱ مسافر
ایران ایر
1 فروند هواپیما ایرباس A300-B4
هواپیما بوئینگ ایران ایر
1 فروند هواپیما بوئینگF- 747
هواپیما ایرباس
4 فروند هواپیما ایرباس ۳۲۰ با ظرفیت ۱۸۶ مسافر

سخن آخر در باب معرفی هواپیمایی ایران ایر

هر شرکتی اعتبار و موفقیت خود را مدیون کارمندان خود است. شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز مستثنی از این موضوع نیست، چرا که موفقیت امروز این شرکت حاصل مهارت، تعهد و تلاش مثبت ۱۰۰۰۰ نفر کارمند این شرکت است.
شرکت هواپیمایی هما نه تنها از لحاظ سادگی لوگو، بلکه سایت این شرکت نیز از نظر طراحی و سادگی، جزو یکی از بهترین سایت های هواپیمایی قرار گرفته است.

در این مقاله اطلاعات کلی در مورد معرفی هواپیمایی ایران ایر جمع‌آوری شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و جزئی تر به سایت رسمی ایران ایر مراجعه کنید. تلاش هواپیمایی هما از سال تاسیس تا به امروز بی ثمر نمانده است و از امروز به بعد هم بی نتیجه نخواهد بود؛ چرا که این شرکت در حال تبدیل شدن به یکی از ابرقدرت‌ های صنعت هواپیمایی در جهان است.

3.7/5 - (4 امتیاز)
منبع: / به روز رسانی:۲۱ فروردین ۱۴۰۲

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.