دروازه قرآن و ارگ کریم خان شیراز را بشناسید

به روز رسانی: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
ارگ کریم خان

شیراز در قدیم دارای ۶ دروازه بوده است و هم اکنون در شیراز دروازه‌ای به جز دروازه قرآن وجود ندارد. اما مردم شیراز هنوز به محل دروازه‌های قدیمی اشاره می‌کنند که عبارتند از: دروازه قرآن، دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون، دروازه شاه داعی الی‌الله

نگاهی به تاریخچه دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن در شمال شرقی شهر شیراز در تنگ الله اکبر میان کوه چهل مقام و کوه باباکوهی قرار دارد و در واقع در خروجی شیراز به سمت شهر مرودشت واقع شده است. این بنای تاریخی در کنار فلکه طاووسیه شیراز قرار دارد. دروازه قرآن در فاصله کمتر از ده متری مقبره خواجوی کرمانی و همچنین فاصله کمتر از پانصد متری باغ جهان نما و همچنین فاصله کمتر از هزار متری مقبره شاعر نامدار پارسی زبان حافظ شیرازی قرار دارد .

این دروازه در ابتدا در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شد و قرآنی در آن جای داده شد تا مسافران با گذر از زیر آن متبرک شوند. در دوره زندیه کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و اتاقی به بالای آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفیس، به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری، در اتاقک بالای آن جای داد.

درواز قرآن شیراز

در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی، دو نسخه قرآن دست نویس به خط ثلث عالی منسوب به ابراهیم سلطان نوه شاهرخ تیموری که در بالای دروازه  قرار داشت، به موزه پاریس انتقال یافت که همچنان در این موزه نگهداری می‌شوند؛ در این بنا، آیاتی از قرآن را به خط ثلث و نسخ دور تا دور در دروازه قرآن نگاشته‌اند.

در پیشانی شمالی این طاق آیه: «انّ هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم». (سوره اسراء، آیه ۹) و بر پیشانی جنوبی و سمت شهر شیراز آیه: «قل لئن اجتمعت الانس و الجنّ علی…». (سوره اسراء، آیه ۸۸) و در گوشه غربی طاق آیه: «انّا نحن نزّلنا الذّکر» و ادامه آیه در گوشه شرقی: «و انّا له لحافظون» (سوره حجر، آیه ۹) نوشته شده‌است.

اطلاع از شرایط و مدارک لازم جهت اخذ ویزای بالی برای ایرانیان

جاذبه های تفریحی و گردشگری اطراف دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز، یکی از قدیمی ترین دروازه‌های شیراز است که امروز از آن به‌ عنوان یک اثر تاریخی یاد می‌شود. بنای این دروازه به دوره عضدالدوله دیلمی بازمی‌گردد. قرآن‌های نفیس ساخته‌شده در عصر زندیه به قرآن «هفده من» معروف است. امروزه قرآن‌های قدیمی دروازه قرآن به موزه پاریس منتقل‌ شده‌اند. در کنار دروازه قرآن شیراز، مجموعه‌ای تفریحی وجود دارد و قبر خواجوی کرمانی، شاعر ایرانی در آن واقع‌ شده است و به همین دلیل به بوستان خواجوی کرمانی شهرت دارد.

دروازه قرآن شیراز

بالاتر از مقبره خواجوی کرمانی، سه غار وجود دارد که یکی از آن‌ها محل خلوت کردن عرفا و زاهدان به خدا بوده است. غار بعدی، دهانه‌ای بلند با طاق ضربی دارد و قبر خواجه عمادالدین محمود، وزیر معروف شاه شیخ ابواسحاق اینجو، در آنجا قرار دارد. در سمت چپ دروازه قرآن، اتاق کوچکی وجود دارد که به دره کنار مشرف است. بر اساس وصیت اعتماد التجار یا حاج حسین ایگار، او در این بخش مدفون‌شده است که در تور شیراز لیانا پرواز می توانید از این غارها دیدن کنید.

ارزان ترین نرخ خرید و رزرو آنلاین تور مالزی لحظه آخری و ارزان

نگاهی به پیشینه ارگ کریم خان

این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌ عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریم خان معروف شد. در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به‌عنوان زندان استفاده شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده‌ است. بنای ارگ ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است.

بخش درونی ارگ با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آبنماها و باغچه‌ها از ظرافت خاصی برخوردار است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است. ضلع شرقی شامل حمام خصوصی و برخی امکانات خدماتی است. نمای بیرون این بنا آجرکاری است و دیوارهای کنگره دار، 12 متر بلندی دارند که در هر گوشه یک برج 14 متری برپا شده است.

در قسمت لبه‌های دیوار، جان پناه‌های بسیار مناسبی جهت دیده بانی و تیراندازی به هنگام جنگ ساخته شده‌است. ظاهر بنا حتی در محوطه داخلی تزیین زیادی ندارد و تنها به نمای داخلی اتاق‌ها محدود می‌شود. ضخامت دیوارها در پایه ۳ متر و در بالا ۱۲ متر است. ارتفاع برج ها نیز ۱۴ متر می‌باشد و از آجر ساخته شده‌اند.

آفر ویژه تور تایلند با بهترین امکانات با امکان پشتیبانی در سفر

دروازه قرآن و ارگ کریم خان شیراز را بشناسید 4

یکی از برج‌های چهارگانه این ارگ مانند برج پیزا کج شده بود و به این خاطر در کنار جاذبه های پاسارگاد شیراز، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شیراز به حساب می‌آمد. تمامی اتاق‌ها از قسمت داخل به هم مرتبط می‌شوند و بدون بیرون آمدن از فضای داخلی قابلیت رفت‌وآمد دارند.

ورودی اتاق‌ها کاملاً روبروی یکدیگر است و تنها یک فضای راهرو مانند بین دو اتاق فاصله انداخته. این اتاق‌های کوچک در قسمت پشتی دارای پستویی هستند که روبه روی پستوهای پایین ساخته شده‌ است. علاوه بر این اتاق‌ها، در هر ضلع در دو طرف شاهنشین، راهروهای کوچکی وجود دارد که راه ارتباطی با محوطه می‌باشند و هیچ ارتباطی با اتاقهای اصلی ندارند. به نظر می رسد در راهروها اتاقهای کوچکی ساخته شده که توسط پلکانی به راهرو پایین متصل می‌شود. این فضا بیشتر جهت استراحت غلامان بوده‌ است.

نگاهی به پیشینه ارگ کریم خان
نگاهی به پیشینه ارگ کریم خان
به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۰۹ اسفند ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.