بلیط چارتری چیست؟

به روز رسانی: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

کلمه چارتر به معنای کرایه دربست کردن یک وسیله، هتل و یا تعدادی تخت از یک هتل است. در صنعت گردشگری به این معنی است که صندلی‌های یک هواپیما را به طور کلی یا تعدادی از آن را اجاره کنند. به طور مثال یکی از آژانس‌های هواپیمایی تعدادی و یا کل صندلی‌های پرواز یک هواپیما را خریداری می‌کند و بلیط‌های آن هواپیما را به صورت بلیط چارتر به مشتریان خود می‌فروشد.

آژانس‌های هواپیمایی معمولا پرواز‌هایی را که در زمان‌هایی خاص پرطرفدار هستند را خریداری و آنها را به صورت چارتری به فروش می‌رسانند. این کار هم به نفع آژانس‌های هواپیمایی و هم به نفع مسافران است و مسافران محترم می‌توانند بلیط پرواز خود را ارزان‌تر تهیه کنند. در پرواز‌های چارتری هر‌چقدر که به زمان پرواز نزدیک‌تر شویم شما می‌توانید بلیط خود را ارزان‌تر تهیه کنید. در پرواز‌های چارتری، روزهایی که در وسط هفته باشند قیمت ارزان‌تری نسبت به تعطیلات آخر هفته دارند.

بلیط چارتری

تفاوت پرواز سیستمی و چارتری

در پرواز سیستمی که براساس برنامه‌ریزی شرکت‌های هواپیمایی در طول سال طبق برنامه از قبل مشخص شده پرواز‌هایی دارند که به این پرواز‌ها پرواز سیستمی می‌گویند. ولی پرواز چارتر به پروازی گفته می‌شود که طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام نمی‌شود. حالا در زیر تفاوت این دو پرواز را برایتان شرح می‌دهیم.

در بلیط‌ چارتری این امکان وجود ندارد که اگر مسافر به هر دلیلی از سفر خود پشیمان شد، بتواند بلیط خود را پس دهد، پس هزینه‌ای که برای خریداری بلیط کرده است، سوخت می‌شود و از بین می‌رود. ولی در بلیط‌های سیستمی افراد به راحتی می‌توانند از چند ماه قبل و با برنامه‌ریزی بلیط خود را برای سفر به هر کجا که قصد دارند تهیه نمایند و اگر به هر علتی نتوانند به سفر خود بروند، می‌توانند با کسر مبلغی بلیط خود را پس دهند.

برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیمای مالزی به صورت چارتری با شماره های درج شده در سایت لیانا پرواز تماس بگیرید.

1. برنامه زمانی

درپرواز‌های سیستمی هزینه از قبل مشخص شده است و شما می‌توانید از چند ماه قبل بلیط خود را تهیه نمایید. سپس با توجه به شرایط خود شما می‌توانید تاریخ پروازتان را جا‌به‌جا نمایید. ولی در پرواز‌های چارتری این امکان وجود ندارد.

2. شرایط سنی

در پرواز‌های سیستمی با توجه به سن هزینه بلیط امکان دارد متفاوت باشد. مثلا بلیط برای بزرگسالان، کودکان و نوزادان با هم فرق می‌کند. ولی در بلیط چارتری فقط برای کودکان زیر دو سال هزینه بلیط آنها از قیمت کمتری برخوردار است.

3. هزینه بلیط

در پرواز‌های سیستمی شما هر‌چه که به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید و بلیط تهیه کنید باید هزینه بیشتری بپردازید. پس بهتر است که بلیط خود را زود‌تر تهیه نمایید تا شامل هزینه کمتری شود. ولی در بلیط چارتری هر‌چقدر که به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید برای اینکه چارتر کننده‌ها می‌خواهند تمام صندلی‌های خود را پر کنند، قیمت بلیط ارزان‌تر می‌شود.

به جای رزرو بلیط چارتری و رزرو هتل مورد نظر در کشور تایلند، تور تایلند بهترین هتل و بلیط هواپیمای این کشور را برای شما فراهم می کند.

4. فروشنده بلیط

بلیط‌های سیستمی فقط توسط خود آژانس‌ها و نمایندگی‌های معتبر به فروش می‌رسد. در صورتی که بلیط چارتری این گونه نیست.

خرید بلیط هواپیما برای سفر‌های کاری چون باید با برنامه‌ریزی باشد اگر به صورت چارتری تهیه شود افراد را با مشکل مواجه می‌نماید. بهتر است کسانی که قصد خرید بلیط‌های چارتری را دارند این بلیط‌ها را از آژانس‌هایی که خود چارتر کننده اصلی هستند، تهیه نمایند. مثلا بعضی از آژانس‌ها بلیط چارتری خریداری می‌کنند و آنها را در اختیار تور‌ها می‌گذارند. این امکان وجود دارد که در برنامه‌ریزی آنها مشکل ایجاد شود. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه بلیط چارتری خود حتما به چارتر کننده‌های اصلی مراجعه و بلیط خود را تهیه نمایید.

معمولا فروش بلیط‌های چارتری حدودا یک ماه قبل از پرواز آغاز می‌شود و هر‌چه به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید می‌توانید بلیط چارتر را با قیمت مناسب‌تر و پایین‌تر تهیه کنید. ما به ادارات دولتی و موسسات که تعدادی از کارکنان خود مجبور هستند برای مدتی در سال سفر کاری داشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم صندلی‌های یک هواپیما یا اتاق‌های یک هتل را برای کارکنان خود چارتر کنند. این کار به نفع آنها است و می‌توانند در هزینه خود صرفه‌جویی نمایند.

انواع چارتر

انواع بلیط چارتر بر اساس ظرفیت صندلی

  • فول چارتر: در این پرواز تمامی صندلی‌های یک هواپیما چارتر می‌شود.
  • سیت چارتر: در این پرواز تعدادی از صندلی‌های یک پرواز چارتر می‌شود.

قیمت گذاری بلیط چارتری

قیمت گذاری بلیط‌های چارتری به عهده چارتر کننده اصلی است و چارتر کننده‌ها هستند که قیمت بلیط‌ها را مشخص می‌کنند. قیمت بلیط چارتری متغیر است و هر‌چه به زمان پرواز نزدیک‌تر شویم از قیمت آن کاسته می‌شود. پس بهتر است برای تهیه بلیط چارتری در زمانی که مردم کمتر به سفر می‌روند و زمان نزدیک به سفر بلیط خود را تهیه کنید.

برای سفرهای خود به کشور عمان، تور عمان لیانا پرواز را انتخاب نمایید، زیرا رزرو بلیط و هتل بر عهده مجری تور میباشد.

چه هواپیما‌هایی بلیط چارتر ارائه می‌دهند؟

تمام ایر‌لاین‌ها مثل ایران‌ ایر، ماهان، تابان، زاگرس، کاسپین، قشم ایر و کیش ایر اقدام به فروش بلیط چارتری می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین محاسن بلیط چارتری قیمت ارزان است به همین دلیل طرفداران خاص خودش را دارد.

در هنگام خرید بلیط چارتر باید دقت کنید که حتما از شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی معتبر بلیط خود را تهیه نمایید تا هیچ گونه خلل و مشکلی برای سفر و پروازتان به وجود نیاید. در بلیط‌های چارتری امکان لغو و یا تغییر تاریخ بلیط وجود ندارد. پس باید با برنامه‌ریزی کامل اقدام به خرید آنها نمایید. از نظر زمانی بلیط‌های چارتر به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1.  چارتر شناور
  2. چارتر بک تو بک
  3. چارتر بلاک

تفاوت بلیط لحظه آخری و چارتری

تنها تفاوت این دو بلیط در رابطه با زمان پرواز است. در بلیط لحظه آخری از زمان خرید 48 ساعت بعد پرواز شما انجام می‌گیرد ولی در بلیط چارتر این زمان حتی هفته‌ها نیز ممکن است به طول بیانجامد.

روش‌های خرید بلیط چارتر

  • خرید بلیط به صورت حضوری: در این روش شما شخصا به آژانس‌ هواپیما مراجعه و بلیط مورد نظر خود را تهیه می‌نمایید.
  • خرید بلیط به صورت اینترنتی: مزایای این روش صرفه‌جویی در زمان و هزینه است.

به هر حال شما باید هنگامی که قصد سفر دارید تمامی سایت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی را مورد بررسی قرار دهید و تمامی بلیط‌های موجود را جست و جو کنید تا بتوانید بهترین گزینه را با ارزان‌ترین قیمت برای خود تهیه نمایید.

روش های خرید بلیط چارتر

جمع بندی 

آژانس هواپیمایی و مسافرتی لیاناپرواز، با ارائه تمامی خدمات مانند: فروش بلیط چارتری، لحظه آخری و سیستمی به صورت آنلاین، همچنین رزرواسیون هتل ها و تورهای داخلی و خارجی به صورت آنلاین، شما را همراهی می کند تا سفر خوبی داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۱۳ اسفند ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.