شب های سفید روسیه

به روز رسانی: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

شب‌های سفید روسیه از اواسط اردیبهشت تا اواسط تیرماه اتفاق می‌افتد و در این شب‌ها آفتاب در بیشتر شهرهای روسیه غروب نمی‌کند. هر ساله حدود 4 میلیون گردشگر برای دیدن شب‌های سفید به این کشور سفر می‌کنند. اگر چه پدیده شب‌های سفید منحصر به شهر سن پترزبورگ روسیه نیست؛ اما گردشگران می‌توانند مناظر زیباتری را در سن پترزبورگ مشاهده کنند. کارشناسان لیاناپرواز پیشنهاد می‌کنند تا برای دیدن بهترین چشم‌اندازها تور روسیه را از تاریخ 21 خرداد تا 11 تیر رزرو کنید.

این پدیده، فرصت مناسبی را برای برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌های فرهنگی و هنری ایجاد کرده است. از آنجایی که شب در این دوره از تابستان هیچگاه تمام نمی‌شود؛ موزه ها، اپراها و بسیاری از مکان‌های دیگر تا نیمه شب یا حتی به صورت شبانه‌روزی باز می‌مانند. به علاوه، بسیاری از هتل‌ها، رستوران‌ها، جاذبه‌ها و مکان‌های گردشگری در روسیه، خدمات خود را با قیمت کمتری به توریست‌ها ارائه می‌کنند. بنابراین، اگر قصد رزرو تور روسیه ارزان را دارید، بهتر است تا در این زمان اقدام به سفر کنید.

شب های سفید روسیه

زمان و مکان برگزاری جشنواره‌ ها

زمان دقیقی برای برگزاری جشنواره‌ها وجود ندارد؛ اما به طور کلی، این مراسم‌ها از اواخر ماه می شروع شده و تا اواخر ماه جولای ادامه پیدا می‌کند. خوب است بدانید که جشنواره شب‌های سفید فقط مختص روسیه نیست و هر کشوری که در دایره قطب شمال قرار بگیرد، معمولاً برنامه‌های جذابی را برای این زمان در نظر می‌گیرد. با این حال، چیزی که روسیه و به ویژه شهر سن پترزبورگ را از دیگر شهرها و کشورها متمایز می‌کند، وجود بناهای تاریخی، فرهنگی و هنری متعدد در این منطقه است.

برخی از معروف‌ترین فستیوال‌های روسیه در شب‌های سفید در ادامه معرفی خواهد شد؛

فستیوال بادبان‌های قرمز

این فستیوال برای دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل برگزار می‌شود؛ اما توریست‌های زیادی هم از شرکت در این مراسم لذت می‌برند. در فستیوال بادبان‌های قرمز، یک قایق با بادبان سفید از رودخانه نوا عبور کرده و سپس، مراسم آتش‌بازی برگزار می‌شود. اجرای کنسرت و سرو غذاهای خیابانی از دیگر برنامه‌های این فستیوال جذاب است.

فستیوال ستارگان شب‌های سفید روسیه

فستیوال ستارگان شب‌های سفید در واقع نوعی جشنواره موسیقی است که مجموعه‌ای از اجراهای کلاسیک، باله، اپرا و ارکسترال را در برمی‌گیرد. این اجراها در تئاتر و سالن کنسرت ماریینسکی برگزار شده و یکی از اجزای اصلی شب‌های سفید روسیه است.

علت پدیده شب های سفید روسیه

اگر بخواهیم در یک جمله علت بروز این پدیده را بیان کنیم، باید بگوییم که نحوه قرارگیری موقعیت زمین و خورشید باعث به وجود آمدن پدیده شب‌های سفید می‌شود. در واقع، محور چرخشی کره زمین به شکل مورب است و این مسئله موجب می‌شود که نیم کره شمالی زمین در فصل تابستان به خورشید نزدیکتر شود. بنابراین، خورشید در این زمان از سال به برخی نواحی بیشتر می‌تابد و پدیده شب‌های سفید اتفاق می‌افتد.

برخی از ساکنان روسیه در این شب‌ها دچار اختلال خواب یا کسالت می‌شوند. با این حال، شب‌های سفید مزایای خاص خودش را هم دارد. مثلاً صرفه‌جویی در مصرف برق و روشن نشدن چراغ‌های خیابان به مدت یک ماه از جمله مزیت‌های این شب‌ها محسوب می‌شود. به علاوه، این پدیده به لحاظ اقتصادی کمک بسیار بزرگی به کشور روسیه می‌کند؛ چرا که تعداد گردشگران به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

کلام آخر

کشور روسیه در منطقه سردسیری زمین قرار دارد. به همین دلیل، فصل تابستان بهترین زمان رزرو تور روسیه است. خوشبختانه زمان وقوع پدیده شب‌های سفید هم در این فصل بوده و گردشگران می‌توانند با قیمت ارزان‌تری به این کشور سفر کنند. اگر هم موفق نشدید تا شب‌های سفید سن پترزبورگ را ببینید اصلاً ناراحت نشوید! چرا که این شهر مملو از جاذبه‌های معروفی چون موزه هنر، کاخ پتروف، موزه ارمیتاژ و… است. اگر به این کشور سفر کردید، تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

برای رزرو تورهای روسیه با کارشناسان لیاناپرواز در ازتباط باشید.

به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۲۴ خرداد ۱۴۰۲

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.