رشد صنعت گردشگری در ترکیه با وجود بحران ارز

به روز رسانی: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱

کشور ترکیه با اینکه به دلیل ناپایداری اقتصادی و اختلاف با آمریکا و همچنین کاهش شدید ارزش لیره و بحران ارز ترکیه، شاهد تعداد زیادی گردشگران به این کشور بوده است. طبق گفته دولت، نزدیک به ۱۹ میلیون نفر (۱۶ میلیون نفر آن‌ها خارجی و مابقی شهروندان خارج‌نشین ترکیه بودند) در شش ماهه نخست سال جاری از ترکیه بازدید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷، ۲۹ درصد افزایش یافته و درآمد گردشگری در ترکیه نیز بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده است. بنابراین می توان گفت که تور استانبول، تور آنتالیا وغیره در ترکیه جزء پرطرفدارترین تورهای گردشی جهان است.

یکی از مزیت های مهم ترکیه که باعث افزایش تعداد گردشگران شده است امنیت ترکیه است. علی‌رغم بحران ارز، بسیاری از اقامتگاه‌ها از ماه‌ها قبل و زمانی که لیر ارزش بیشتری داشت، رزرو شده‌اند. اقتصاد ترکیه در سال گذشته میلادی ۲.۵ میلیارد دلار از جذب گردشگران ایرانی درآمد کسب کرد.

بحران ارز ترکیه

دلایل افزایش گردشگری در ترکیه با وجود بحران ارز چیست؟

بر اساس گزارشی که از سوی اتحادیه هتل های ترکیه منتشر شده، در سال 2017 میلادی، حدود 2.5 میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده اند و بدین ترتیب ترکیه اصلی ترین مقصد گردشگری خارجی ایرانیان در سال گذشته میلادی بوده است. رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان معتقد است اقتصاد کشور تحت فشار است.

برای رزرو بلیط هواپیما مالزی به صورت رفت و برگشت، می توانید به سایت لیانا پرواز مراجعه نمایید.

بسیاری از اقتصاددانان، مشکلات بحران ارز ترکیه را وابستگی بیش از حد وام‌هایی می‌دانند که برای پیشرفت سریع کشور گرفته شده است و می‌گویند به منظور کنترل تورم، نرخ بهره باید افزایش یابدبیشترین تعداد گردشگران متعلق به روسیه است که از خوب شدن رابطه دو کشور بعد از هدف قرار دادن هواپیمای ارتشی روسیه توسط ترکیه در سال ۲۰۱۵ حکایت دارد.

بعد از تنش بر سر حقوق بشر در ترکیه که باعث افرایش قدرت رییس جمهور شد، تعداد گردشگران آلمانی نیز افزایش داشته است.همچنین می توان اظهار کرد که یکی از راه های جذب گردشگران، عدم دریافت ویزای ترکیه برای بسیاری از کشورهای جهان است و یکی دیگر از علت جذب توریست ها، جاذبه های شهر استانبول، آنتالیا و ازمیر و دیگر شهر های زیبای ترکیه است.

بر اساس آمارهای وزارت گردشگری در ترکیه، تعداد کل گردشگران ورودی به این کشور در سال 2017 میلادی با 27.8 درصد رشد به 32.4 میلیون نفر رسیده است. ایرانی ها در مجموع 7.7 درصد از کل مسافران ورودی به ترکیه را به خود اختصاص داده اند و بعد از روس ها (14.6 درصد) و آلمانی ها (11.1 درصد) در رتبه سوم جای گرفته اند.

بحران ارز ترکیه
به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۱۶ اسفند ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.