هیچ هایکینگ یا کوله گردی چیست؟

به روز رسانی: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
هیچ هایکینگ

هیچ هایکینگ که با علامت انگشت شست نیز آن را نشان می‌دهند در واقع روشی برای مسافرت یا جابه‌جایی است که در آن افراد با نشان دادن انگشت شست در جهتی که قصد سفر به آن را دارند سوار اتومبیل افرادی می‌شوند که در کنار آن‌ها توقف می‌کنند تا آن‌ها را به مقصدشان برسانند. این گونه سفر‌ها یا جابه‌جایی‌ها اغلب مواقع رایگان است. بسیاری از مسافران از قرن گذشته تا کنون از این روش برای جابه‌جایی و سفر کردن به عنوان یکی از پایه‌ای ترین روش‌ها استفاده کرده‌اند. سفر به بالی با کوله پشتی در بین ماجراجویان بسیار محبوب است.

علامت‌هایی که هیچهایکر‌ها استفاده می‌کنند

هیچهایکر‌ها از علامت‌های گوناگونی برای نشان دادن نیاز‌شان به یک وسیله‌ی نقلیه استفاده می‌کنند. این علامت‌ها می‌تواند شامل ژست‌های خاص یا نوشته‌هایی باشد که نشان دهنده‌ی نیاز به یک وسیله‌ی نقلیه است. به عنوان مثال این علامت‌ها می‌تواند حرکات خاص بدن، با دست علامت دادن یا غیره باشد. در سراسر جهان از روش‌های مختلفی برای علامت دادن استفاده می‌کنند که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • در بعضی از کشور‌های آفریقایی، کف دست خود را بالا نگه می‌دارند تا نشان دهند که به وسیله‌ی نقلیه نیاز دارند.
  • در بیشتر کشور‌های اروپایی، آمریکای شمالی و انگلستان، هیچهایکر‌ها پشت به مسیر حرکت می‌ایستند، بازوی خود را به سمت جاده دراز می‌کنند و انگشت شست خود را درحالی که سایر انگشتان کاملا بسته است به سمت بالا یا در جهت مسیری که می‌خواهند بروند قرار می‌دهند.
  • در سایر نقاط جهان مانند استرالیا، بیشتر مرسوم است که انگشت اشاره‌ی خود را به سمت خیابان و در جهتی که می‌خواهند سفر کنند قرار می‌دهند.
هیچهایکینگ

علامت‌هایی که رانندگان استفاده می‌کنند

در سال 1971 در طول جنگ ویتنام، رانندگان روش‌های مختلفی را برای برقراری ارتباط با هیچهایکر‌ها ابداع کردند (مخصوصا سربازان آمریکایی در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا). رانندگان برای این که نشان دهند اتومبیل آن‌ها هیچ فضای اضافی برای سوار کردن مسافران ندارد به سقف اتومبیل خود ضربه می‌زدند. روش دیگر مخصوص زمانی بود که مسافر قصد سفر دور و درازی را دارد و باید مسافت زیادی را جابه‌جا شود، اما مقصد راننده در آن نزدیکی قرار داشت. برای این‌‌کار، رانندگان برای چند ثانیه به زمین اشاره می‌کردند.

عمان در سال های اخیر، به مقصدی محبوب برای گردشگران ایرانی تبدیل شده است. لیانا پرواز مجری مستقیم تورهای خارجی از جمله تور عمان لحظه آخری با بهترین قیمت و امکانات می باشد.

وضعیت قانونی

هیچ هایکینگ یک شیوه تاریخی متداول (خودمختار) در سراسر جهان است و از این رو مکان های بسیار کمی در جهان وجود دارد که قوانینی برای محدود کردن آن وجود داشته باشد. با این وجود، برخی کشور‌ها قوانینی دارند که هیچ هایکینگ را در بعضی مناطق محدود می‌کند. به عنوان مثال در ایالات متحده‌ی آمریکا، برخی از دولت‌های محلی قوانینی دارند که هیچ هایکینگ را بخاطر امنیت رانندگان و مسافران ممنوع کرده‌ است. در سال 1946 ایالت New Jersey یک هیچهایکر را دستگیر و زندانی کرد که منجر به دخالت اتحادیه‌ی آزادی مدنی آمریکا شد.

در کانادا در چندین بزرگراه، محدویت‌هایی برای هیچ هایکینگ وجود دارد به خصوص در استان British Columbia و بزرگراه‌های سری 400 در استان Ontario کانادا. در تمام کشور‌های اروپایی، هیچ هایکینگ قانونی است و در بعضی مناطق تشویق هم می‌شود. اگر چه بسیاری از کشور‌ها هیچ هایکینگ را قانونی می‌دانند اما آن‌ها هم در بعضی مناطق مانند اتوبان (آلمان)، بزرگراه (ایتالیا، انگلستان و قاره‌ی اروپا) و بزرگراه‌های بین شهر (ایالت متحده‌ی آمریکا) این عمل را ممنوع کرده‌اند. از طرفی هیچهایکر‌ها نیز در مناطقی می‌ایستند که توقف سواری‌ها و کامیون‌ها مجاز و قانونی باشد. این قوانین لااقل در سراسر اروپا به جز ایتالیا رعایت می‌شود.

کوله گردی

کاهش هیچ هایکینگ

در سال 2011 رادیوی Freakonomics یک بررسی را از سال 1970 تاکنون در مورد میزان هیچ هایکینگ انجام داد و مشخص شد که میزان هیچ هایکینگ در طول این چند سال در آمریکا افت کرده ‌است. یک سری عوامل مانند کاهش هزینه‌های هواپیما به دلیل مقررات زدایی، حضور پول بیشتر در چرخه‌ی اقتصاد، افزایش تعداد اتومبیل‌ها و عدم اعتماد به غریبه‌ها را دلیل چنین شرایطی می‌دانند. به نظر می‌رسد این عدم اعتماد در نتیجه‌ی ترسی باشد که از فیلم‌هایی مانند “قتل عام با اره برقی در تگزاس” به وجود آمده است یا چند داستان واقعی در مورد کشتار مسافران بی‌پناه به خصوص داستان دزدیدن Colleen Stan در کالیفرنیا این ترس را تشدید کرده ‌است.

جولیان پورسیس اشاره می‌کند که ظهور مسیر‌های سریع‌تر مانند بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها، شرایط را برای هیچ هایکینگ سخت‌تر کرده‌است. در ادامه می‌گوید: خطر واقعی هیچ هایکینگ در طول این مدت ثابت مانده اما درک عمومی از این خطر افزایش یافته است. تحمل مردم در برابر خطر از بین رفته ‌است. چیزهایی که قبلا آن‌ها را منطقی می‌دیدیم، اکنون ظاهری تهدید‌آمیز به خود گرفته‌اند. این روند تنها به دنیای هیچ هایکینگ محدود نمی‌شود بلکه به یک اثر مصیبت بار در قلب فرهنگ آمریکا تبدیل شده‌است.

چندین محقق انگلستانی در حال بررسی دلایل کاهش هیچ هایکینگ در این ایالت هستند و به دنبال راهی برای احیای آن به شکل ایمن‌تر و سازمان‌ یافته تر می‌باشند. در سال‌های اخیر، هیچهایکر‌ها در تلاش برای تقویت جامعه خود هستند. نمونه‌ای از آن را می‌توان در رویداد سالیانه‌ی آن‌ها به نام Hitchgathering دید. در این رویداد از هیچهایکر ها و وبسایت‌هایی مانند hitchwiki و hitchbase که در آنها به بحث و گفتگو در مورد مکان‌های مناسب برای گردشگری می‌پردازند، حمایت می‌شود.

خرید تور تایلند لحظه آخری و ارزان با امکاناتی نظیر رزرو هتل های مناسب و گشت های مهیج شهری

امنیت هیچ هایکینگ

اطلاعات محدودی در مورد امنیت hitchhiking در دسترس است. جمع‌آوری اطلاعات مناسب درباره‌ی این عمل نیازمند شمارش تعداد هیچهایکر‌ها، رانندگان و مشکلات موجود می‌باشد که کار نسبتا دشواری است. 2 تحقیق که در مورد این موضوع شده‌است شامل گشت بزرگراه در کالیفرنیا در سال 1974 و تحقیق پلیس فدرال آلمان در سال 1989 می‌باشد. تحقیق کالیفرنیا نشان داد که نسبت جرم در این عمل بسیار بسیار پایین است.

بررسی پلیس آلمان نیز نتایج مشابهی را نشان داد به ‌گونه‌ای که بیان شد که خطر واقعی هیچ هایکینگ بسیار کمتر از آن چیزی است که عموم مردم درک کرده‌اند. هر دو نویسنده به هیچ‌ عنوان بر علیه هیچ هایکینگ نظر ندادند. آن ها دریافتند که در بعضی موارد اختلافات کلامی یا اظهارنظرهای نامناسب وجود دارد، اما حملات جسمی بسیار نادر است.

توصیه‌های ایمنی

  • از رانندگان در جایگاه‌های بنزین درخواست مسافرت کنید نه در کنار جاده.
  • با رانندگانی که وضعیت روانی مناسبی ندارند همسفر نشوید.
  • در طول روز درخواست سفر دهید.
  • به غرائز شخصی خود اعتماد کنید.
  • با یک مسافر دیگر درخواست سفر دهید. این کار، احتمال آسیب را بسیار کاهش می‌دهد.
روش‌های علامت دادن

هیچ هایکینگ در سراسر دنیا

کوبا

در کوبا در صورت داشتن فضای کافی، سوار کردن یک هیچهایکر توسط وسایل نقلیه‌ی عمومی اجباری است. در این کشور، هیچ هایکینگ تشویق می‌شود چرا که تعداد وسایل‌ نقلیه اندک است و مکان‌های خاصی برای این عمل در نظر گرفته شده‌است. رانندگان مشتاق هستند تا اولین هیچهایکر را سوار کنند.

اسرائیل

در اسرائیل مکان‌های رایجی برای هیچ هایکینگ به نام trempiyadas در نظر گرفته شده‌است. مسافرانی که منتظر اتومبیل هستند، ترمپیست نامیده می‌شوند و در ترمپیاداس منتظر می‌مانند. این مکان‌ها معمولا جایی مانند محل اتصال بزرگراه‌ها یا جاده‌های اصلی در خارج از شهر است.

جهت رزرو تور بالی و اطلاع از جزئیات این تور با کارشناسان ما در لیانا پرواز تماس بگیرید.

نپال

در نپال، هیچ هایکینگ در مناطق روستایی بسیار رایج است. بسیاری از افراد در آن مناطق اتومبیل ندارند در نتیجه، هیچ هایکینگ یک روش مناسب هم درون روستا و هم در اطراف آن است.

به این مطلب امتیاز دهید
منبع: / به روز رسانی:۱۸ بهمن ۱۴۰۱

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.