ارز مسافرتی چیست؟

به روز رسانی: ۲۱ فروردین ۱۴۰۲

قوانین اخذ ارزهای مسافرتی در سال 1402

اگر بخواهید به یک سفر خارجی بروید، فرقی نمی کند مقصدتان کدام کشور باشد؛ پولی که در آنجا از شما قبول می کنند، ارزهایی هستند که در تمام دنیا پذیرفته و معتبرند. این ارزها که پول کشورهای قدرتمند جهان از لحاظ مالی و اقتصادی اند شامل دلار آمریکا، پوند انگلیس و یورو؛ واحد پول کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشند.شما با داشتن این ارزها می توانید به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی در مسافرت خود به خرید و تفریح پرداخته و هرطور که مایلید پول خود را هزینه کنید.

ارز مسافرتی

6 نکته مهم که بهتر است درباره ارز مسافرتی بدانید:

1- ارز دولتی چیست؟

   چرا باید از ارز دولتی استفاده کنیم؟

از آنجایی که دولت برای مسافران سفرهای خارجی تسهیلاتی ایجاد کرده، به هر مسافری که سنش بالای 12 سال باشد، ارز مسافرتی می دهد. فرق این ارز دولتی با ارزی که از بازار آزاد می شود تهیه کرد در چیست؟  باید بگوییم تفاوتش دقیقاً در تخفیفی است که روی این ارزها داده می شود. یعنی مسافران می توانند این ارز دولتی را با قیمتی کمتر از ارز در بازار آزاد داشته باشند.

در زمانی که با توجه به رشد قیمت ها و افزایش تورم، همه مردم سعی در کاهش هزینه های خود دارند تا بتوانند با این کار حداقل  قدرت خرید خود را ثابت نگه دارند، استفاده از ارز مسافرتی که دولت با قیمت ارز دولتی در اختیار مسافران خارجی قرار می دهد، یکی از راه هایی ست که می توانند با کمک آن، در هزینه کردن پول خود، صرفه جویی کرده و مقداری از آن را برای خود نگه داشته و برای مصارف مهم تر خرج کنند.

لیانا پرواز برگزار کننده انواع تورهای خارجی مثل تور عمان، تور روسیه، تور فرانسه، تور اسپانیا، تور اندونزی و تور مالزی می باشد. اگر تصمیم دارید به سفر خارجی بروید، با لیانا پرواز تماس بگیرید و یا مستقیماً به صفحه تورهای ما بروید.

2- شرایط گرفتن ارز مسافرتی با قیمت دولتی چیست؟

اما در اختیار گرفتن ارزی که دولت، ارزان تر از بازار به مسافران می دهد، شروطی دارد که در زیر به طور کامل برای شما توضیح می دهیم:

– مسافر باید بالای 12 سال سن داشته باشد.

-این ارز تنها یک بار در سال به مسافران اعطا می شود؛ یعنی کسی که بخواهد بیش تر از یک بار در سال به مسافرت خارجی برود، برای بار دوم و دفعات بعدی، این ارز دیگر به او تعلق نخواهد گرفت.

-تهیه و تکمیل مدارک مربوطه.

-داشتن سقف معین ارز دولتی بسته به مقصد مورد نظر شما (اگر برای سفر به کشور مقصدتان لازم باشد ویزا اخذ کنید، میزان ارز دریافتی شما متفاوت خواهد بود).

-شهر و فرودگاهی که از آنجا می خواهید سفرتان را آغاز کنید نیز بسیار مهم است زیرا ارز دولتی تنها به فرودگاه های مبدأ خاصی تعلق می گیرد.

سفر خارجی

برای تضمین شروطی که در بالا گفتیم، شما باید مدارکی ارائه دهید تا مشخص شود واجد شرایط اخذ ارز مسافرتی دولتی می باشید. حال این مدارکی که باید حتماً تکمیل گردند را برایتان شرح می دهیم زیرا اگر یک کدام از آنها را نداشته باشید، ارز دولتی را به شما نخواهند داد.

3- مدارک لازم جهت اخذ ارز دولتی:

      چه مدارکی برای دریافت ارز دولتی لازم دارید؟

کپی و اصل بلیت سفری که مشخص می کند مقصد شما یک کشور خارجی است و آن را از یک آژانس مسافرتی معتبر تهیه کرده اید. یعنی باید حتماً مهر آن آژانس مسافرتی روی بلیت سفر شما نقش بسته باشد.

  1. اصل پاسپورت شما و یک کپی از تمام صفحات آن.
  2. اصل کارت ملی مسافر.
  3. یک خط تلفن همراه که مالکیت آن متعلق به مسافر است.
  4. اصل و یک کپی از ویزای کشور مقصد (به شرطی که برای سفر به آن کشور، اخذ ویزا لازم باشد).
  5. یک کارت بانکی به نام مسافر.
  6. فرم تکمیل شده درخواست برای ارز مسافرتی از بانک مورد نظر به صورت آنلاین.
  7. پرداخت هزینه به صورت ریالی برابر با میزان ارزی که دریافت می کنید.
  8. آدرس دقیق مسافر به همراه کد پستی ده رقمی متعلق به همان نشانی.
  9. رسید پرداخت عوارض خروج از کشور (یک رسید واریز که مشخص می کند شما عوارض خروج از کشور را به طور کامل پرداخته اید).
  10. تحویل رسید دریافت ارز دولتی توسط مسافر.

یکی از ویزای های که براحتی می توانید دریافت نمایید، ویزا بالی می باشد.

4- ارز دولتی را از کجا بگیریم؟

برای گرفتن ارز دولتی، پیش از سفرتان باید به یک صرافی دولتی یا شعبه ارزی یک بانک مراجعه کنید. نام بانک هایی که مجوز اعطای ارز دولتی را به مسافران خارجی دارند، به قرار زیر برایتان آورده ایم:

1- بانک سامان
2- بانک پارسیان
3- بانک ملت
4- بانک تجارت
5- بانک ملی

بانک مرکزی همه روزه قیمت ارز دولتی را به بانک های بالا اعلام می کند تا افراد واجد شرایط بتوانند با قیمت روز به این ارزها دسترسی پیدا کنند. بعد از مراجعه به شعبه ارزی هر یک از این بانک ها و تحویل مدارک کامل خود، به شما یک حواله ارزی می دهند که می توانید قبل از پرواز، آن حواله ارزی را در شعبه بانک مورد نظر در داخل فرودگاه، تبدیل به ارز مسافرتی کنید.

اگر قصد سفر به تایلند را دارید، برای خرید تور بانکوک با کارشناسان ما در لیانا پرواز تماس بگیرید.

5- تصمیمات بانک مرکزی برای ارز مسافرتی در سال 1401

از آنجایی که روش مراجعه به بانک یا صرافی برای تهیه ارز مسافرتی خالی از اشکال نبود، بسیاری از دلالان و افراد سود جو، با سوء استفاده از کارت ملی افراد دیگر و با پرداخت مبلغی جزئی اقدام به دریافت ارز مسافرتی می کردند تا از این طریق مقدار زیادی ارز را به بهای ارز دولتی جمع آوری کرده و با قیمت بازار به دیگر افراد می فروختند و سود بسیاری به دست می آوردند. تا اینکه مسئولان بانک مرکزی شیوه ای جدید اتخاذ کردند تا دست سوء استفاده گران را از ارزهای دولتی که حق مسلم مسافران واقعی می باشد کوتاه کنند.

بنا بر این از آغاز سال 1401 برای راحتی حال مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور دارند، سامانه ای آنلاین راه اندازی شد که از طریق آن افراد می توانند برای ارز مسافرتی به میزان محدود و با نرخ قیمت دولتی ثبت نام کرده و در زمان اعلام شده، برای تحویل آن به بانک مراجعه کنند. این روش جدید، استفاده از سایت  https://my.ice.ir/ است که بهره گیری از آن برای همه آسان سازی شده و بسیار ساده می باشد.

برای استفاده از سایت ارز مسافرتی، مانند دیگر سایت های دولتی، ابتدا باید در آن ثبت نام کنید. ثبت نام در این سایت بسیار آسان است و زمان کمی از شما می گیرد. برای این کار لازم است که از قبل فایل اسکن شده ای از تصویر دو طرف کارت ملی خود را داشته باشید و طی مراحلی که سایت مذکور به شما نشان می دهد در جای مشخص شده بارگذاری کنید. اطلاعات کامل شما و همچنین آدرس دقیق محل زندگی و شماره تماستان نیز مورد نیاز است.

در مراحل بعد به منظور احراز هویت از شما خواسته می شود که با دوربین گوشی تلفن همراهتان و از جای مشخص شده در سایت، یک عکس از چهره خود بگیرید. همچنین در صفحه بعد، سایت از شما می خواهد که از بخش مشخص شده یک ویدیو هم از خود ضبط کنید که در ضمن این کار، اعدادی را در گوشه سمت چپ تصویر نشان می دهند و شما باید با دست خود عدد نوشته شده را نشان دهید.

در پایان یک صفحه برای شما به نمایش درمی آید که باید اطلاعات، عکس و ویدیویی که بارگذاری کرده بودید را با تیک زدن در کنار آنها تایید کنید. به این ترتیب، ثبت نام شما در سایت انجام می شود. سپس می توانید درخواست ارز مسافرتی خود را اعلام کنید.

برای این کار، پس از اتمام ثبت نام، صفحه ای برای شما باز می شود که باید در آنجا اطلاعات خود را وارد کنید. این اطلاعات مربوط به نوع ارزی که می خواهید، مبلغ آن، شماره پاسپورت، نام کشور مقصد، بلیت سفری که به نام شما صادر شده است و جایی که قرار است ارز را از آنجا تحویل بگیرید، هستند. بعد از تکمیل تمام فیلدهای مربوطه، باید روی دکمه تایید و ادامه کلیک کنید. به این کار، درخواست ارز مسافرتی دولتی شما انجام شده و اطلاعاتتان برای صرافی انتخاب شده ارسال می شود.

پس از تایید صرافی، پیامکی به تلفن همراهتان می فرستند و نشانی آن صرافی، ساعت و روز تحویل ارز مسافرتی را به اطلاعتان می رسانند و شما باید در تاریخ مقرر با در دست داشتن کارت ملی خود به آنجا رفته و ارز درخواستی تان را خریداری کنید.

در سال های گذشته ارز دولتی به همه مسافران خارجی به یک اندازه و به میزان 2200 یورو تعلق می گرفت. تفاوتی نداشت که مقصدشان کدام کشور باشد، سفر به کشور مورد نظر، ویزا لازم داشته باشد یا نه و با کدام وسیله نقلیه بخواهند به سفر خارجی بروند؛ در هر صورت به هر کدام از آنها 2200 یورو ارز مسافرتی به قیمت دولتی می دادند.

اما با شروع سال 1401، بانک مرکزی تصمیم گرفت که میزان ارز دولتی هر مسافر را کاهش داده و نظارتی دوباره به قوانین اعطای ارز دولتی به مسافران سفرهای خارجی بکند. بنابراین قیمت هایی تصویب کرد که مسافران با مقاصد مختلف، هزینه های متفاوتی دریافت کنند. اینجا تمام قیمت ها را به تفکیک نوع مسافرت آورده ایم:

  • مسافرانی که با هواپیما و از فرودگاه های مورد نظر به کشورهای بدون ویزا پرواز می کنند 300 یورو.
  • مسافرانی که با کشتی یا قطار به خارج از کشور می روند 300 یورو.
  • مسافرانی که به مقصدهای ویزادار با هواپیما سفر می کنند 2000 دلار.
ارز مسافرتی چیست؟

6- باید ها و نباید های دریافت ارز مسافرتی دولتی

بسیاری از گردشگران و مسافران برای دریافت ارز مسافرتی خود دیر اقدام می کنند و این تاخیر در بیشتر مواقع باعث می شود که به کلی قید دریافت این تسهیلات را بزنند. همین امر اگر زودتر انجام می گرفت، آنها نیز می توانستند از این امکانی که بانک مرکزی به وجود آورده، استفاده کنند. بنابر این برای بهرمندی از ارز مسافرتی دولتی، باید حداقل از یک هفته قبل از سفر اقدام کنید.

همانطور که در بالا هم عنوان کردیم، دلالان و افراد سودجوی بسیاری با استفاده از مدارک اشخاص دیگر اقدام به گرفتن ارز دولتی می کردند اما امروزه بانک ها تنها در صورتی حواله ارز دولتی را به مسافر می دهند، که خودش شخصاً برای تحویل آن برود. حتی در روش ثبت درخواست آنلاین نیز مسافر باید از مراحل احراز هویت به خوبی عبور کند تا حواله ارزی را به او بدهند. 

درباره گذرنامه هم پیش از اقدام برای اخذ ارز دولتی باید حواستان باشد. مثلاً اگر شما پاسپورت خود را به هر دلیلی تعویض کرده اید یا المثنای آن را گرفته اید، باید گذرنامه قبلی خود را در هنگام دریافت حواله ارزی، به بانک مورد نظر ارائه دهید تا تحت بررسی قرار بگیرد.

فراموش نکنید لیانا پرواز با دارا بودن انواع تورهای خارجی و برگزاری آنها به بهترین شکل ممکن، می تواند شما را به رویاهایتان نزدیک کند، یکی از تورهای پرطرفدار لیانا تور تایلند می باشد.

3.4/5 - (21 امتیاز)
منبع: / به روز رسانی:۲۱ فروردین ۱۴۰۲

ارسال نظرات و سوالات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرات و پیشنهاد های شما را صبورانه می خوانیم و پاسخ می دهیم.